آون توستر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بوی کیک و نان تازه پیچیده در خانه همواره یادآور عصرانه‌های دلچسب خانوادگی به همراه یک فنجان نوشیدنی گرم است. به به چه کیکی، چه عطری! آشپزی یکی از لذت بخش‌ترین مهارت‌ها است که در سراسر جهان افراد بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. لذا داشتن ابزارهای مدرن می‌تواند در بهبود کیفیت این فرایند نقش موثری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین وسایلی که در آشپزخانه‌ها دیده می‌شود، آون توستر است. آون توستر در نگاه کلی همان نمونه‌ی پیشرفته‌تر فر برقی با ابعاد کوچک‌تر و ‌کاربردهای متنوع است. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا آون توستر و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

آون توستر چگونه کار می‌کند؟

در آون توستر‌ حرارت مورد نیاز برای پخت غذا توسط المنت‌های موجود در آن تامین می‌گردد. با اتصال آون توستر به جریان برق المنت‌ها که معمولا از جنس کُرُم و نیکل هستند، داغ شده و هوای داخل آون توستر را گرم می‌کنند به طوری که داخل غذا پخته و بیرون آن حالت برشته پیدا می‌‌کند. یک آون توستر ممکن است یک، دو یا چند المنت داشته باشد که می‌توان با تغییر تنظیمات آن و با توجه به نوع غذا شرایط پخت را کنترل کرد. به علاوه برخی از مدل‌های آون توستر مجهز به فن کانوکشن هستند، این تکنولوژی با ایجاد جریان یکنواختی از هوای داغ باعث مغز پخت‌ شدن و نفوذ بهتر حرارت به داخل غذاها می‌گردد.

کاربردها

آون توستر با داشتن حجم کوچک و ایده آل شرایط مناسبی را برای پخت غذاها فراهم می‌کند. خیلی اوقات برای پخت یک کیک ساده یا چند تکه پیتزا مجبور به استفاده از فر بزرگ اجاق‌گاز می‌شویم و به ناچار انرژی زیادی را مصرف می‌کنیم. اما با وجود آون توستر یک دستگاه مینیاتوری از اجاق‌گاز برای پخت کیک، تست کردن نان، پخت پیتزا، کباب کردن، گریل کردن و… در اختیار دارید که نیازهای شما را در حجم کم و متوسط برطرف می‌سازد و انرژی کمتری نیز مصرف می کند. آون توستر در واقع نوعی گرم کن با ظاهری شبیه مایکروویو است و قابلیت کنترل دما برای مصارف گوناگون را دارد. این دستگاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای  فر اجاق‌گاز و مایکروویو باشد که اندازه آن در مقایسه با فر اجاق‌گاز کوچک‌تر و حمل آن نیز راحت‌تر است. هم چنین استفاده از آون توستر ضررهای مایکروویو را نیز ندارد؛ زیرا ماکروویو به وسیله‌ی امواج الکترومغناطیسی گرمایش خود را تامین می‌کند.­­­­ یکی دیگر از کارهایی که می‌توان با آون توستر انجام داد، عمل یخ زدایی (Defrost) است. عمل یخ زدایی باید توسط برنامه‌هایی که برای مواد غذایی گوناگون در نظر گرفته شده است انجام گردد. با توجه به نوع مواد غذایی حرارتی با دمای پایین شروع به انجماد زدایی آن‌ها می‌کند به طوری فقط یخ‌ها ذوب شده و غذا نپزد. به این ترتیب با وجود آون توستر یک آشپزی خاطره انگیز، سریع و حرفه‌ای را تجربه خواهید کرد.

مزایای آون توستر چیست؟

آون توسترها به علت داشتن ابعاد کوچک امکان جابه‌جایی آسان‌تری دارند و فضای زیادی را نیز اشغال نمی‌کنند و برخلاف بسیاری از ابزارهای پخت و پز محیط اطراف خود را گرم نمی‌کنند. این دستگاه‌ها مصرف انرژی کمتری داشته و نسبت به نمونه‌های ماکروفر و سولاردوم با عملکرد مشابه، قیمت مناسب‌تری دارند. هم‌چنین غذاهای پخته شده با حرارت المنت نیز در این دستگاه در مقایسه با حرارت‌های ناشی از امواج الکترومغناطیسی از سلامت بیشتری برخوردار هستند. به دلیل استفاده از امواج الکترومغناطیسی نمی‌توان از ظروف فلزی در ماکروویو استفاده کرد ولی آون توسترها به هیچ وجه محدودیتی در استفاده ظروف فلزی ندارند. در پخت کیک، شیرینی و پیتزا که اغلب از قالب‌های فلزی استفاده می‌گردد، این موضوع نکته‌ای حائز اهمیت است.

معایب آون توستر چیست؟

در حالی که آون توسترها می‌توانند برای خانواده‌های کم‌ جمعیت بسیار کاربردی باشند، خانواده‌های پرجمعیت ممکن است فرهای بزرگ معمولی را ترجیح دهند. پختن یا کباب کردن مقادیر زیاد غذا با آون توستر امری زمانبر است، زیرا باید در چند مرحله پیاپی انجام گردد. بر خلاف فرهای معمولی، آون توسترها معمولا فقط یک گزینه برای محل قرار دادن سینی غذا دارند. این به شما انعطاف‌پذیری کمتری در پخت و پز یا گرم کردن غذا می‌دهد، زیرا نمی‌توانید فاصله‌ی سینی از المنت‌های گرمایشی را کنترل کنید.

در آون توستر چه چیزهایی را می‌توان پخت

می توان از آون توسترها برای برشته یا کباب کردن مواد غذایی استفاده کرد. نان، وافل، نان شیرینی یا کلوچه و کیک را می توان تنها در چند دقیقه با آون توستر پخت. هم‌چنین با استفاده از تنظیمات گریل برای کارهایی مانند درست کردن لازانیا یا آب کردن پنیر پیتزا استفاده کنید. اندازه کوچک این دستگاه زمانی ایده آل است که بخواهید به اندازه 6 تا 8 عدد کلوچه یا کاپ کیک درست کنید. برخی از آون توسترها دارای گزینه جوجه‌گردان نیز هستند؛ آون توسترهایی که جوجه گردان دارند دارای قطعاتی مثل سیخ جوجه گردان می‌باشند که که این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا یک مرغ یا گوشت کوچک را به سیخ کشیده و با یک حرارت ملایم مغز پخت و بریان کنید. گرم نگه‌داشتن غذا و یخ زدایی در آون توستر نیز با اعمال روی تنظیمات درست در حالت ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلی انجام می‌شود. بر خلاف مایکروویو، آون توسترها طعم تازه‌ غذای شما را حفظ می‌کنند ولی سرعت گرم کردن آن‌ها به اندازه‌ی ماکروویو زیاد نیست.

سخن پایانی

یکی از لوازم خانگی کاربردی که در آشپزخانه می‌تواند عصای دست شما باشد و شما را در پخت غذاهایی خوش طعم با حجم کم و متوسط همراهی کند، آون توستر است. اگر علاقه‌مند به آشپزی حرفه‌ای و پخت غذاهای جدید هستید، داشتن یک آشپزخانه مجهز و بالاخص یک آون توستر از الزامات کار شماست. در آون توسترها حرارت مورد نیاز توسط المنت‌های گرمایشی تولید شده و با نفوذ حرارت به داخل مواد غذایی فرایند پخت انجام می‌شود. مصرف کمتر، عدم اشغال فضا، جابجایی آسان، حفظ طعم و سلامت مواد غذایی و قیمت مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌های آون توسترها هستند. پخت نان، کیک، پیتزا، شیرینی، گرم نگه‌داشتن غذا،گریل کردن، یخ زدایی و… تنها چند نمونه از کاربردهای آون توستر در زندگی روزمره هستند. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بوید کمال تشکر را داریم. امیدواریم خریداران محترم  شناخت کافی را در مورد آون توستر و ویژگی‌های آن کسب کرده باشند.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.