خانه هوشمند چیست؟ آشنایی با لوازم خانگی هوشمند

فرض کنید بیرون از منزل مشغول ورزش هستید و همزمان ظروف کثیف شما در حال شسته شدن هستند؛ اگر بتوانید در رختخواب قهوه درست کنید، یا در حین استراحت، لباس‌هایتان را بشویید؟ بعد خروج از خانه متوجه شدید که اجاق‌گازتان روشن مانده و نگرانی از سوختن و هدر رفتن ساعت‌ها زحمت شما، بدون شک آزار دهنده است؛ چاره کار کجاست؟ یعنی این امکان وجود دارد که به خانه برگردید و غذایی جا افتاده و لذیذ را آماده ببینید؟! شاید مثال‌هایی که گفتیم کمی غیر قابل باور به نظر برسد، اما باتوجه به سیر تحولی لوازم خانگی و هوشمندتر شدن زندگی‌ها، کنترل خانه از راه دور غیر ممکن نیست! در این مقاله سعی داریم تا شما را با این مفهوم که خانه هوشمند چیست و کاربردهای آن آشنا کنیم.خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خانه هوشمند، محلی مدرن و متشکل از دستگاه‌های متصل به اینترنت برای نظارت و کنترل از راه دور لوازم خانگی و سیستم‌هایی مانند امنیت خانه، روشنایی، نظافت، گرمایش و… است. استفاده از لوازم خانگی هوشمند موجب افزایش راحتی در سبک زندگی می‌گردد و بهره‌وری صحیح انرژی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی و ورود لوازم خانگی هوشمند، می توان از طریق نصب برنامه‌هایی روی تلفن همراه، از راه دور و هنگام سفر آن‌ها را مدیریت کرد. دستگاه‌های خانه هوشمند را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که برنامه‌ها یا دستورات خاصی را دنبال کند یا می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که از طریق دستیارهای خانگی مانند Amazon Alexa یا Google Assistant به فرمان‌های صوتی پاسخ دهند.

نمونه هایی از فناوری خانه های هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند: سیستم‌های روشنایی هوشمند علاوه بر قابلیت کنترل از راه دور، می‌توانند زمان حضور سرنشینان در اتاق را تشخیص دهند و نور را تنظیم کنند. همچنین می توانند بر اساس در میزان نور خورشید در دسترس، روشنایی اتاق را کنترل کنند.

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند: این سیستم به کاربران اجازه می‌دهند دمای خانه را زمان‌بندی، نظارت و از راه دور کنترل کنند. این دستگاه‌ها همچنین رفتارهای صاحب خانه را تحلیل کرده و به طور خودکار تنظیمات را تغییر می‌دهند تا حداکثر راحتی و کارایی را برای آن‌ها فراهم کنند. ترموستات‌های هوشمند همچنین می‌توانند مصرف انرژی را گزارش و به کاربران موعد تعویض فیلترها را یاد آوری کنند.

دوربین ها و سیستم های امنیتی هوشمند: با دوربین‌های امنیتی هوشمند و زنگ‌های در، ساکنان می‌توانند رفت و آمدهای خانه یا محل کار را از دور کنترل کنند. به علاوه سنسورهای تشخیصی (دزدگیر) حضور جانداران در محیط خانه را می‌فهمد و به صاحب خانه گزارش می‌کنند. همچنین قفل‌های هوشمند می توانند زمان نزدیک بودن ساکنین را تشخیص دهند و درها را برای آن‌ها باز کنند.

لوازم آشپزخانه هوشمند: در سال‌های اخیر با رشد سریع اینترنت اشیا و ورود آن در تولید لوازم خانگی، شاهد تحول عظیمی در محصولات جدید هستیم. هوش مصنوعی هر دستگاه این قابلیت را دارد که شرایط محیطی اطراف خود را درک کند و قابلیت یادگیری و حل مسئله داشته باشد. به نحوی که لوازم خانگی هوشمند با دریافت اطلاعات و ارسال آن‌ها به مراکز داده، بررسی مشکلات مصرف کنندگان را آسان‌تر کرده است. برای مثال اتصال ماشین لباسشویی به اینترنت، باعث شده تا خطاهای دستگاه، به تلفن همراه شما ارسال شود. آنالیز این داده‌ها باعث خدمات بهتر در این محصولات می‌شود. از انواع لوازم خانگی هوشمند می‌توان به ماشین لباسشویی، جاروبرقی، یخچال فریزر، اجاق‌گاز و ماشین ظرفشویی اشاره کرد.

 لوازم خانه هوشمند چیست و چه مزیتی دارد؟

برندهایی مانند ال جی، سامسونگ، دوو، دیپوینت و… انواع لوازم آشپزخانه هوشمند را ارائه می دهند. یخچال‌های هوشمندی که تاریخ انقضا را پیگیری می‌کنند، فهرست‌های خرید درست می‌کنند یا حتی لیست خریدی را بر اساس مواد موجود در دست تهیه می‌کنند. ورود اینترنت اشیا یا همان IOT به زندگی روزمره، موجب ارتقاء عملکرد لوازم خانگی شده است. کنترل از راه دور، صرفه جویی در وقت، بالا بردن طول عمر وسایل و بهبود مصرف انرژی، از مهم‌ترین مزیت‌های لوازم خانگی هوشمند هستند.

اتصال تلفن همراه به یخچال هوشمند از طریق Wifi
  • یخچال فریزر هوشمند

ظهور لوازم خانگی هوشمند باعث تحول بزرگی در عرصه لوازم خانگی شده است. با اتصال یخچال فریزر به اینترنت این امکان برای شما وجود دارد تا از مواد غذایی موجود در یخچال خود اطلاع داشته باشید و دمای یخچال فریزر را تنظیم کنید. یخچال فریزر هوشمند با تحلیل موجودی مواد غذایی شما و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌تواند بر اساس مواد موجود در یخچال، رسپی‌های مناسب را پیشنهاد کند و حتی به شما اطلاع دهد که کدام مواد غذایی به زودی منقضی می‌ شوند. به طور مثال اگر نوشیدنی محبوب شما رو به اتمام باشد، یخچال هوشمند از طریق اینترنت و عکس گرفتن، آن را روی تلفن همراه به نمایش در می‌آورد. اگر در زمان مشخصی، خوراکی یا دارو خاصی را مصرف می‌کنید، یخچال این موارد را به طور خودکار به شما اعلان می‌دهد.

  • ماشین لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی با استفاده از هوش مصنوعی وزن و جنس پارچه را تشخیص داده و با توجه به آن دما، میزان مواد شوینده را تنظیم می‌کند. موارد دیگری همچون خطاهای ماشین لباسشویی نیز بر روی گوشی هوشمند شما نمایش داده می‌شود. ماشین‌های لباسشویی با توانایی اتصال به اینترنت، سبک جدیدی از زندگی نوین و استفاده از لوازم خانگی هوشمند را وارد زندگی امروزی کرده است.

به چه تلویزیونی هوشمند می‌گویند؟
  • تلویزیون هوشمند

این تلویزیون‌ها به اینترنت متصل می‌شوند و از طریق نت، برنامه‌هایی مانند فیلم و سریال، موسیقی، بازی، محتوا و… در دسترس هستند. برخی از تلویزیون‌های هوشمند صدا یا حرکت را تشخیص می‌دهند. این سیستم پیشرفته و حرفه‌ای مجهز به فناوری هوش مصنوعی است که با صدا فعال می شود و می تواند فرمان‌های صوتی را دریافت ، تحلیل و اجرا کند. برای مثال تلویزیون را خاموش و روشن می کند، کانال‌ها را تغییر می دهد، صدای تلویزیون را کم و زیاد می‌کند یا سایر تنظیمات دلخواه کابران را انجام می دهد. دستیار صوتی Google Assistant و Bixby از معروفترین دستیارهای صوتی هستند.

جاروبرقی رباتیک
  • جاروبرقی هوشمند

جارو برقی‌های رباتیک هوشمند (RoboVac) دارای سنسور تشخیص اجسام، دیوار و ارتفاع هستند و بدون دخالت کاربر می‌توانند خانه را جارو کنند. به اینصورت که کاربر یک‌بار زمان بندی مشخصی را برای دستگاه تعریف می‌کند. بعد از آن جاروبرقی هوشمند طبق برنامه پیش فرض، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سخن پایانی

لوازم خانگی هوشمند، جدیدترین فناوری مبتنی بر اینترنت است که توانسته خیلی زود جای خود را در زندگی مصرف کنندگان باز کند. البته که گستره لوازم خانگی هوشمند تنها به موارد فوق خلاصه نمی‌شود و پیشرفت تکنولوژی و ظهور هوش مصنوعی، باعث هوشمند شدن بسیاری از کالاهای الکترونیکی گردیده است. از اینکه تا پایان مطلب همراه ما بودید کمال تشکر را داریم، امیدواریم مطالب این مقاله پاسخی درخور برای پرسش خانه هوشمند چیست باشد. کالای خونه همراه شماست تا بهترین‌ها را تجربه کنید.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.