برای انتخاب ماشین ظرفشویی مناسب چه نکاتی را باید بدانیم؟

با ورود ماشین‌های ظرفشویی به آشپزخانه‌ها، یکی از دشوارترین کارهای خانه یعنی شستن ظروف که مثل باری بر دوش خانواده‌ها بود برداشته شد و شکایت‌ها برسر اینکه چه کسی ظرف‌ها را بشوید، پایان یافت! اولین ماشین ظرفشویی توسط بانویی به نام گریس کاکرن در سال ۱۸۸۶ اختراع شد که البته ایده‌ی اولیه آن در سال ۱۸۵۰ به وسیله‌ی جوئل هاتون مطرح شده بود. ماشین‌های ظرفشویی اولیه ابتدا به صورت مکانیکی کار می‌کردند ولی رفته رفته با ایده پردازی‌های جدیدتر به تکامل رسیدند و امروزه شاهد ماشین ظرفشویی‌هایی منطبق با تکنولوژی نوین هستیم که در زندگی‌های پرمشغله امروزی نقشی اساسی در نظم دهی و مدیریت زمان دارند. این کالا که در گذشته به عنوان کالایی لوکس و گران قیمت شناخته می‌شد، امروزه یکی از رایج‌ترین و کارآمدترین وسایل منزل محسوب می‌گردد.

ظرفیت ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی با ظرفیت ۴ الی ۱۶ نفره در بازار موجود هستند که به ۳ دسته‌ی رومیزی، ایستاده و توکار تقسیم می‌شوند. ماشین‌های ظرفشویی رومیزی به علت داشتن ظرفیت کمتر به خانواده‌های کم جمعیت پیشنهاد می‌شود و ماشین‌های ظرفشویی توکار نیز به نسبت آن‌ها از ظرفیت بیشتری برخوردارند و امکان قرارگیری داخل کابینت و فضای بسته را دارند. متداول‌ترین و پرطرفدارترین آنها ماشین ظرفشویی ایستاده (مبله) می‌باشد که با داشتن ظرفیت ۱۴ تا ۱۶ نفره پاسخگوی مناسبی برای نیاز خانواده‌های پرجمعیت و استفاده در مهمانی‌ها خواهد بود. علاوه بر این ظرفیت بالای ماشین ظرفشویی مبله، این امکان را به خانواده می‌دهد تا به جای شستن ظروف در هر وعده، طی طول روز آنها را به نوبت در ماشین ظرفشویی قرار دهند و به یکباره ماشین ظرفشویی را روشن کنند.

صدا

سر و صدای بیش از حد ماشین ظرفشویی هنگام شستن ظروف ممکن است آرامش خانواده را مختل سازد، از این رو ماشین‌های ظرفشویی دارای استانداردهایی هستند که میزان صدای تولیدی آن‌ها را مدیریت می‌کند. ماشین ظرفشویی‌هایی با صدای بیشتر از ۵۰ دسیبل “پر سر و صدا”، ۴۴ تا ۴۹ دسیبل “تقریبا بی‌صدا” و کمتر از ۴۴ دسیبل “کاملا بی‌صدا” هستند. ماشین ظرفشویی‌های بی‌صدا برای افراد حساس به صوت مناسبند. ولی به طور کلی ماشین ظرفشویی‌های جدید در دسته ۴۴ تا ۴۹ دسیبل قرار داشته و صدای آزار دهنده‌ای ندارند.

طراحی

فضای داخلی ماشین ظرفشویی معمولا از پلاستیک یا استیل ضد زنگ ساخته می‌شود. مقاومت محفظه‌های استیل در برابر حرارت بیشتر بوده و در مواجهه با آب داغ و بخار تغییر حالت نمی‌دهند. به علاوه جنس استیل آلودگی‌ها را به خود جذب نمی‌کند و طول عمر بیشتری نسبت به محفظه‌های پلاستیکی خواهد داشت. سبد‌هایی در داخل ماشین ظرفشویی موجود هستند که با داشتن شیار‌های متعدد فضای داخلی را برای قرارگیری انواع ظروف با سایز‌های گوناگون فراهم می‌کند. در ماشین‌های ظرفشویی جدیدتر، قابلیت تنظیم ارتفاع سبد‌ها وجود دارد که می‌توان متناسب با نوع ظروف پیکربندی و نوع چینش آنان را تغییر داد و ظروفی با ارتفاع بیشتر مانند پارچ یا قابلمه را در آن به راحتی شست. دکمه‌ها و دستگیره‌های ماشین ظرفشویی در برخی از مدل‌ها در روی دستگاه قرار می‌گیرد و در برخی‌ دیگر، دستگیره‌ها به صورت مینیمال طراحی شده‌اند که ظاهری ساده دارند. هم‌چنین دکمه‌ها نیز به نحوی قرار گرفته‌اند که هنگام بسته شدن درب ماشین ظرفشویی کاملا از دید مخفی هستند. مدل‌هایی با دکمه و دستگیره‌ی مخفی برای افراد دارای کودک بسیار مناسب است.

برنامه‌های ماشین ظرفشویی

باتوجه به متفاوت بودن جنس ظروف و تفاوت در میزان کثیفی و چرب‌ بودن آن‌ها انتخاب یک برنامه مناسب، به نظافت ظروف و سلامتی شما کمک شایانی خواهد کرد. به علاوه در بالارفتن کیفیت شستشو و جلوگیری از آسب نرسیدن به ظروف نیز نقش موثری دارد. برنامه‌های متداول در ماشین‌های ظرفشویی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • شستشوی معمولی: برای شستن ظروف نه چندان کثیف با شستشوی متوسطو ترکیب مختلفی از ظرف‌ها از این برنامه استفاده می‌شود. دمای آب این برنامه 55 درجه است.
  • شستشوی ظروف بسیار کثیف: برای شستن ظروف با چربی و لکه‌های بسیار مقاوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت و دقت بیشتری در این برنامه به کار گرفته می‌شود تا ظروف پس از اتمام شستشو کاملا تمیز و بدون چربی باشند. دمای آب این برنامه حدود 70 درجه است.

  • ­شستشو با نصف ظرفیت و ذخیره انرژی: برای شستن تعداد ظروف کمتر و مصرف کمتر آب و برق از این برنامه استفاده می‌شود.
  • برنامه پیش شستشو: ظروفی با کثیفی بالا که نیاز به شستشونی ویژه‌تری دارند در ابتدای کار پیش شستشو می‌شوند. از این برنامه می‌توان برای شستن میوه و سبزیجات نیز استفاده کرد . البته برخی از ماشین ظرفشویی‌ها مجهز به برنامه ویژه شستشوی میوه هستند ولی اگر دستگاه شما به صورت اختصاصی این گزینه را نداشت، می‌توانید از برنامه پیش شستشو استفاده نمائید.
  • برنامه اتوماتیک با تشخیص میزان کثیفی و تعیین سطح شستشو: با وجود حسگر‌های میزان کثیفی ظروف تشخیص داده شده و شرایط دمایی و تعداد دفعات آبکشی باتوجه به آن تنظیم می‌شود .
  • برنامه شستشوی اقتصادی: این برنامه شستشو با مصرف آب و انرژی کمتر بهینه ترین فرایند شستشو را انجام می‌دهد. در مواردی که محدودیت زمانی ندارید برنامه شستشوی اقتصادی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. دمای شستشو در این برنامه 50 درجه است.
  • خیس کردن ظروف: یک آبکشی ساده جهت شستن ظروف با تاخیر و جلوگیری از خشک شدن چربی‌ها است که به مدت 15 دقیقه ظروف خیس می‌شوند و مقدمه‌ای برای شستشوی راحت‌تر در مرحله‌ی اصلی است. در هنگام استفاده از این برنامه هیچ مایع شوینده به کار گرفته نمی شود.
  • شستشوی سریع: شستشو در زمان 30 دقیقه انجام می‌شود که البته بهتر است برای ظروف غیر چرب از این برنامه استفاده کرد. با توجه به اینکه در این برنامه سرعت عمل اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل پیش شستشو و خشک کن در آن حذف میشود. در این برنامه ظروف با فشار بالا شسته می‌شوند و دمای آب در آن 45 درجه است.
  • شستشوی ظروف چینی و کریستال: ظروف کریستالی از حساسیت بیشتری برخوردارند و دما و فشار آب باید به گونه‌ای تنظیم شود که به آرامی شسته شوند تا از خش افتادن و کدرشدن آن‌ها جلوگیری گردد. دمای آب در این برنامه 40 درجه است.

طی سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و ادغام علم در زندگی‌ها قابلیت‌های جدید‌تری به ماشین‌‌های ظرفشویی افزوده شده است. قابلیت فیلترینگ آب، ضدعفونی کنندگی، شستشوی میوه، شستشوی قابلمه، شستشو با بخار، سنسور تشخیص حجم و کثیفی از ویژگی‌هایی هستند که باعث افزایش کاربردها، شستشوی بهتر لکه‌ها و چربی‌ها و در عین حال کاهش مصرف انرژی شده اند­. انتخاب نوع ماشین ظرفشویی امری کاملا سلیقه‌ای و متناسب با بودجه و نیاز هر فرد است اما پیشنهاد ما ماشین ظرفشویی مبله است؛ چرا که یک ماشین ظرفشویی با ظرفیت بیشتر همانند یک دستیار تمیز و حرفه‌ای در کنار شماست تا در هنگام مهمانی‌ها از میوه و سبزی گرفته تا ظرف‌های چرب و کثیف را بشوید و تمیزی و طراوت را برای شما به ارمغان بیاورد. با مراجعه به وب‌سایت کالای‌خونه می‌توانید تنوع گسترده‌ای از محصولات را مشاهده کرده و اقدام به خرید نمائید.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.