راهنمای انتخاب اجاق گاز؛ بررسی مهم‌ ترین نکات برای خرید اجاق گاز

طبخ غذاهای لذیذ و برپایی سفره‌های رنگین از مسرت بخش‌ترین کارهایی است که طرفداران پر و پاقرص زیادی دارد. برای افراد علاقه‌مند به هنر آشپزی داشتن ابزار خوب یکی از الزامات کار است. یکی از مهم‌ترین ابزارها در آشپزی، اجاق‌گاز است. ممکن است شما نیز هنگام خرید این ابزار حیاتی، با این پرسش در ذهن خود روبرو شوید که چه اجاق‌گازی بخرم؟ یا کدام اجاق‌گاز برای من مناسب است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که خریداران باید بر اساس نیازهای خود، ویژگی‌ مدل‌های گوناگون اجاق‌گازها را مورد بررسی قرار دهند تا گزینه‌ای کارامد را انتخاب کنند. در این مقاله به بررسی انواع مدل‌های اجاق‌گاز مبله، صفحه‌ای، فردار و متریال‌های استفاده شده در آن‌ها می‌پردازیم تا مشتریان بهترین انتخاب را هنگام خرید اجاق‌گاز داشته باشند. متداول‌ترین اجاق‌گازها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • اجاق‌گاز معمولی(طرح فر)
  • اجاق‌گاز مبله یا ایستاده(فردار)
  • اجاق‌گاز صفحه‌ای یا رومیزی
  • اجاق‌گاز برقی

فارغ از ویژگی‌های ظاهری، ابعاد آشپزخانه، نوع کارایی و میزان جابجایی از عواملی هستند که در انتخاب یک اجاق‌گاز مناسب اثر گذارند.

اجاق‌گاز معمولی

اجاق‌گازهای معمولی تکنولوژی پیچیده‌ای ندارند و با اتصال به گاز شهری سوخت رسانی می‌کنند. این مدل‌ها مجهز به فر نیستند و برای افرادی که تنها پخت و پز را از طریق شعله‌ها انجام می‌دهند، گزینه‌ی مناسبی می‌باشند. ظاهر این اجاق‌گازها تا حدودی شبیه به مدل‌های مبله است ولی با این تفاوت که قسمت زیرین آن یک قفسه خالی است و میتوان از فضای آن برای قرار دادن سایر وسایل آشپزخانه استفاده نمود. نسبت به مدل‌های فردار و برقی دارای امکانات ساده‌تری بوده و قیمتشان نیز پایین‌تر است.

اجاق‌گاز مبله یا ایستاده

بسیاری از افراد در هنگام خرید اجاق‌گاز به دنبال انتخاب یک اجاق‌گاز مبله برای آشپزخانه خود هستند که کاربرد بیشتری دارد. اجاق‌گاز مبله طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و امروزه با مجهز شدن به امکانات به روز و متنوع، در قالب مدل‌های جدید وارد بازار شده است. این اجاق‌گازها دارای فر هستند و طراحی آن‌ها نیز به صورت چهار شعله و پنج شعله می باشد. بسیاری از افراد به منظور استفاده بیشتر و طول عمر بالاتر از این نوع اجاق گازها استفاده می‌کنند. فر این اجاق‌گازها معمولا 90 تا 110 لیتر حجم را داراست و بستر مناسبی را برای پخت انواع کیک و شیرینی، پیتزا، مرغ بریان و… فراهم می‌سازد. تنها ایراد وارد بر این نوع اجاق‌گازها بزرگ بودن و وزن بالای آن‌ها است که علاوه بر اشغال فضای زیاد در آشپزخانه، امکان جابجایی آن نیز سخت‌تر است.

اجاق‌گاز صفحه‌ای

اجاق صفحه‌ای یا توکار یکی دیگر از انواع اجاق‌گاز محسوب می‌شود که برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است. جاگیر نبودن اجاق‌گاز صفحه‌ای از دیگر مواردی است که باعث استقبال گسترده از آن شده است. به علاوه برای کسانی که دارای کمبود فضا هستند، فضای زیرین اجاق‌گازهای صفحه‌ای جایگاه مناسبی برای نصب کابینت و طراحی دکوراسیون خواهد بود که زیبایی و شیک بودن را برای محیط آشپزخانه به ارمغان می‌آورد. یکی از ویژگی‌‌های اجاق‌گازهای صفحه‌ای نداشتن فر همراه با خود است، که این موضوع هم دارای جنبه‌های مثبت و هم جنبه‌های منفی است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌ی بسیاری به غذاهای پخته شده در فر دارید، پس نیاز دارید تا یک فر جداگانه برای خود تهیه کنید که این امر نیازمند صرف هزینه‌ی مجزا است. این اجاق‌گازها از متریال‌های متنوعی نظیر شیشه، استیل و سرامیک ساخته می‌شوند تا خریداران به‌ راحتی اجاق‌گاز با متریال مورد نظر را انتخاب کنند.

اجاق‌گاز برقی

اجاق‌گازهای برقی محصولاتی بسیار شیک و مدرن هستند که بدون نیاز به انرژی گاز و با برق کار می‌کنند. این اجاق‌گازها فاقد شعله‌ هستند و به وسیله گرمایش تولید شده توسط المنت و کنترل با صفحه لمسی یا دیجیتالی کار می‌کنند. خیلی ازخریداران از اجاق‌گازهای برقی به دلیل ایمنی آن استقبال می‌کنند؛ زیرا در این محصول خطر نشت گاز وجود ندارد. هم‌چنین به دلیل اینکه قدرت و حرارت آن برای پخت غذا زیاد است، زمان مورد نیاز برای پخت و پز هم کاهش پیدا می‌کند. از معایب این اجاق‌گازها این است که با قطع شدن جریان برق دیگر امکان پخت و پز غذا فراهم نیست. در واقع اجاق‌گاز برقی شامل نوعی سیستم انتقال حرارت است که جایگزین سوخت رسانی با گاز شده است. به این ترتیب اجاق‌گازهای مبله و صفحه‌ای نیز می‌توانند دارای سیستم المنت حرارتی باشند.

فر

فر اجاق‌گازها نیز بخش جذاب دیگری است که آشنایی با آن خالی از لطف نیست! حرارت فر اجاق‌گازها به وسیله‌ی دو شعله‌ی موازی با یکدیگر که در بالا و پاییین سینی فر قرار دارند، تامین می‌شود. البته برخی از مدل‌های جدید به المنت حرارتی نیز مجهز شده و دارای فر برقی هستند. فر اجاق‌گاز امکان پخت انواع غذا از قبیل کیک، شیرینی، پیتزا، مرغ بریان و… را فراهم می‌کند. پس اگر علاقه مند به پخت غذا در فر هستید داشتن یک اجاق‌گاز مجهز به فر کمک شایانی به شما خواهد کرد.

 مصرف انرژی

یکی دیگر از معیارهای انتخاب اجاق گاز، مصرف انرژی آن است. متداول‌ترین اجاق‌گازها، از گاز شهری به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. قیمت این اجاق‌گازها مناسب است و در هر مکانی که گاز شهری در دسترس باشد، قابل استفاده هستند. همانطور که در بخش قبل گفته شد، اجاق‌گازهایی نیز هستند که با انرژی الکتریکی کار می‌کنند. این اجاق‌گازها برای گرم کردن غذا مناسب هستند، اما مصرف انرژی برق برای پخت‌وپز به صرفه نیست و هزینه زیادی به همراه دارد.

جنس اجاق‌گازها

بدنه اجاق‌گازها دارای جنس‌های مختلفی است. بدنه فلزی با روکش لعابی و استیل ضد زنگ از متداول‌ترین متریال‌ها برای ساخت بدنه اجاق‌گاز می‌باشند. معمولا برای زیبایی بخشی بیشتر به اجاق‌گاز از درب‌های چوبی، آینه‌ای و شیشه‌ای استفاده می‌گردد. جنس صفحه گاز نیز اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه این بخش به علت هم‌جواری با شعله‌ها و قابلمه‌ها در معرض حرارت قرار می‌گیرد. پس قاعدتا متریال مورد استفاده در آن باید دارای کیفیت لازم و مقاوم در برابر حرارت باشد. برای جنس صفحه اجاق‌گاز معمولا از سرامیک، شیشه و استیل استفاده می‌شود.

اجاق‌گاز شیشه‌ای

اجاق‌گازهای با صفحه‌ای از جنس شیشه، مقاوم و ضد خش هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. این اجاق‌گازها مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل پرکاربرد هستند. برای انتخاب اجاق‌گاز خوب و شیشه‌ای لازم نیست نگران شکستن شیشه باشید. زیرا صفحه شیشه‌ای در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و به راحتی نمی‌شکند. حتی ریختن آب سرد روی شیشه هم موجب ترک برداشتن یا آسیب به صفحه اجاق گاز نمی‌شود.

اجاق‌گاز استیل

اجاق گاز استیل به‌ دلیل براق بودن و ظاهری کلاسیک طرفداران زیادی دارد. یکی از مزایای مهم اجاق‌گاز استیل این است که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و مقاومت آن زیاد است و به زودی خراب نمی‌شود. اما باید به این مورد توجه داشته باشید که صفحه استیل نسبت به سایر جنس‌ها در برابر خط و خش مقاومت کمتری دارد و ممکن است خش بردارد. پس باید هنگام تمیز نمودن اجاق‌گاز استیل مراقب بود. شاید در ذهن خود بپندارید که اجاق گاز استیل در محیط آشپزخانه که پر از بخار مواد غذایی است، خیلی زود زنگ می‌زند. اما واقعیت این است که جنس استیل به کار رفته در این اجاق‌گازها ضد زنگ است و حتی با قرارگیری در معرض رطوبت و گرم شدن، آسیب نمی‌بیند.

اجاق‌گاز لعابی

یکی دیگر از اجاق‌گازهای پرکاربرد، اجاق‌گازهای لعابی هستند. مزیت استفاده از این متریال این است که به راحتی می‌توان لکه‌های چربی روی آن را تمیز کرد. این جنس معمولا در اجاق‌گازهای معمولی و رومیزی‌های قدیمی زیاد استفاده می‌شد. سهولت در خرید و قیمت مناسب، مهم‌ترین مزیت اجاق‌گازهای لعابی است. اما اگر بخواهیم به محدودیت‌های اجاق گاز لعابی هم اشاره کنیم، می‌توان گفت این محصولات تنوع رنگی پایینی دارند و طراحی آن‌ها ساده است. بنابراین اگر می‌خواهید آشپرخانه مدرنی تجهیز کنید، استفاده از اجاق گاز لعابی گزینه مناسبی برای شما نیست.

اجاق‌گاز سرامیکی

اجاق‌گازهایی با صفحه سرامیکی در مقابل خط و خش مقاومت بالایی دارند و با شوینده‌های معمولی و یک دستمال می‌توان لکه‌های چربی را از روی آن پاک کرد. جنس سرامیک در برابر حرارت مقاوم است. تنها نکته‌ای که در استفاده از اجاق گاز سرامیکی باید به آن توجه کنید این است که جنس سرامیک در برابر ضربه آسیب‌پذیر بوده و ممکن است دچار شکستگی شود، پس باید در استفاده از آن احتیاط نمود.

قابلیت تمیز شدن آسان اجاق‌گاز

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب اجاق‌گاز خوب و درجه یک اهمیت دارد، تمیز شدن آسان آن است. چون به هر حال بعد از هر مرحله پخت غذا، اجاق‌گاز شما کثیف خواهد شد. در بهترین اجاق‌گازها، سر ریز شدن غذا موجب نفوذ آن به محفظه شعله نمی‌شود، بلکه تنها کافی است سینی گاز تمیز شود. بنابراین بهتر است اجاق‌گازی را انتخاب کنید که شعله پخش کن یا رویه داشته باشد تا بتوان به راحتی آن را تمیز کرد.

ابعاد اجاق‌گاز

طرح و مدل در انتخاب اجاق‌گاز مناسب تاثیر گذار است، اما باید به اندازه اجاق‌گاز و فضایی که قرار است از آن استفاده کنید نیز توجه کرد. اجاق‌گازهای صفحه‌ای با اندازه‌های متنوع کوچک و بزرگ در بازار موجودهستند. خریداران باید متناسب با اندازه آشپزخانه و نوع دکوراسیون آن اجاق‌گاز مناسب را انتخاب کنند. جمعیت تعداد اعضای خانواده و میزان پخت و پز روزانه هم در انتخاب اندازه اجاق‌گاز تاثیرگذار است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای انتخاب مناسب‌ترین اندازه اجاق‌گاز ایستاده، لازم است ابعاد آن را به دقت بررسی کنید تا اجاق‌گاز از کابینت جلوتر نزند.

تعداد شعله‌های اجاق‌گاز

تعداد شعله اجاق‌گاز هم در انتخاب آن تاثیر گذار است. این که اجاق‌گاز شما بتواند شعله‌های کافی مورد نیاز شما را فراهم کند، نکته‌ی بسیار مهمی است. سبک زندگی و غذایی هر خانواده‌ای متفاوت از سایرین است. بعضی خانواده‌ها برای پخت غذا، قرار دادن کتری، سرخ کردن و… به یک شعله نیاز دارند، پس قاعدتا اجاق گازهای 2 شعله و 3 شعله برایشان مناسب نخواهد بود و بهتر است اجاق‌گاز 5 شعله را انتخاب نمایند. اجاق گازهایی که شعله‌هایی با اندازه‌های متفاوت ریز و درشت دارند، این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید قابلمه‌های کوچک و بزرگ روی آن قرار دهید.

سخن پایانی

آشپزی هنری است که به ابزارهای مناسب نیاز دارد؛ یکی از ابزارهای ضروری برای آشپزی، اجاق‌گاز خوب است. در انتخاب اجاق‌گاز مناسب ویژگی‌های متعددی را باید در نظر داشته باشیم. جنس اجاق‌گاز، ابعاد اجاق گاز ، تعداد شعله‌ها، استفاده یا عدم استفاده از فر، از فکتورهای مم در انتخاب یک اجاق‌گاز مطلوب هستند. سعی کردیم در این مطلب شما را انواع اجاق‌گاز خوب و کاربردی آشنا کنیم و نکات مهم برای خرید آن‌ها را بیان کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین اجاق‌گاز را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی کالای‌خونه اجا‌ق‌گازهای مبله متنوعی را در وبسایت خود عرضه می‌دارد.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.