بایدها و نبایدها در نگهداری لوازم خانگی برقی

لوازم خانگی برقی از کوچک گرفته تا بزرگ، نقش مهمی در راحت تر کردن روزمرگی‌های زندگی افراد دارند. از درست کردن نوشیدنی و اتوکردن لباس گرفته تا تماشای فیلم و سریال، همگی در روتین روزمره زندگی همه ما هستند. قطعا در همه‌ی منازل ابزارهایی برای سرعت بخشیدن به این کارها وجود دارد. مثلا یخچال فریزر، اتو، جاروبرقی، آون توستر، تلویزیون و… از پرکاربرد ترین لوازم برقی منزل هستند که باید باتوجه به نوسانات قیمت در کشور، در حفظ و نگهداری از آن‌ها تلاش کنیم. اگرچه لوازم خانگی برقی هرکدام عمر مفید خود را دارند و در طول استفاده بسته به کیفیتشان، ممکن است بارها و بارها نیاز به تعمیر پیدا کنند؛ اما نحوه استفاده و نگهداری از لوازم خانگی برقی یکی از راه‌هایی است که تاثیر زیادی در افزایش بهره وری این دستگاه ها دارد در این مقاله سعی داریم روشهایی ساده را برای نگه داری لوازم برقی به شما بیاموزیم. وقتی صحبت از وسایل برقی به میان می‌آید، ممکن است اینطور بپندارید که به سادگی روشن کردن در زمانی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید و خاموش کردن آنها پس از اتمام کار است. ما فهرستی از نکات را برای جلوگیری از این اتفاق برای شما جمع آوری کرده ایم.

بایدهای مشترک

تعدادی از نکات فارغ از نوع کالا، برای نگهداری لوازم خانگی برقی مشترک هستند. این نکات را باید رعایت نمود:

  1. اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌های الکتریکی بلا استفاده، به جریان برق متصل نیستند.
  2. وسایلی را که به نظر می رسد صدای غیر عادی تولید می کنند، استفاده نکنید زیرا این می‌تواند نشان دهنده یک خطای جدی باشد و باید آن را برطرف کرد.
  3. برای لوازم برقی مثل یخچال فریزر، تلویزیون و… که دائما به برق متصلند، حتما از محافظ استفاده کنید. محافظ های برق، نوسانات ولتاژ را که در جریان برق وجود دارد را کنترل می‌کنند و در نتیجه از آسیب‌های احتمالی وسایل خصوصا در موقع قطع برق محافظت می‌کنند.
  4. محافظ برق
    برای کنترل نوسان برق حتما از محافظ استفاده کنید

بایدها و نبایدهای اختصاصی

در ادامه مطالب روش نگهداری بهتر برای تعدادی از پرکاربردترین لوازم برقی را در اختیار شما عزیران قرار خواهیم داد:

تلویزیون

تلویزیون‌ها نیز جایگاه مهمی در بسیاری از خانه ها دارند و عمر مفید آن‌ها بسته به برندی که تهیه می‌کنید بین 6 تا 10 سال است. اما با در نظر گرفتن و رعایت نکات زیر می‌توانید نگهداری بهتری از آنها داشته باشید:

  • تلویزیون را باید دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید، به طور منظم آن را با دستمال مخصوص تمیز کنید و در مواقعی که استفاده خاصی ندارید، آن را خاموش کنید تا عمر مفید آن بالاتر رود.
  • اگر نشانه‌هایی از خرابی تلویزیون مشاهده می‌کنید، باید برای تعمیر آن اقدام کنید. برای مثال اگر به طور مداوم صفحه مشکی می‌شود و یا به اصطلاح می‌پرد، معطل نکنید. این موضوع را با نمایندگی تلویزیون درمیان بگذارید و از آنها بخواهید تعمیرکار در محل حاضر شده و تعمیر لازم را انجام دهد.
  • در صورت عدم تماشای تلویزیون، آن را خاموش کنید.
  • تلویزیون‌های امروزی صفحه نمایش‌های بسیار حساس و ظریفی دارند، بهترین راه جلوگیری از اصابت ضربه به صفحه نمایش، استفاده از محافظ‌ مخصوص آن‌ها است.
  • برای جلوگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی نباید تلویزیون را در معرض باران یا رطوبت قرار دهید و در هنگام رعد و برق نیز آن را خاموش کنید.

    تلویزیون شکسته
    تلویزیون شکسته

 ماشین لباسشویی

  • اگر می‌توانید از محافظ برق برای نصب ماشین لباسشویی به پریز برق استفاده کنید. در غیر اینصورت در هنگام قطعی برق، سیم آن را از پریز برق بیرون بیاورید.
  • ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید. بهترین ظرفیت استفاده از ماشین لباسشویی، نصف و یا دو سوم ظرفیت اصلی ماشین لباسشویی است. ولی زیاد پر کردن ماشین لباسشویی از لباس‌های کثیف باعث می شود که به موتور، تسمه و سایر قطعات چرخشی ماشین لباسشویی فشار بیاید.
  • پس از اتمام شستشو، درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا رطوبت از آن خارج شود. همچنین فیلتر آن را خارج کنید و ذرات باقیمانده مانند مو، ذرات غذا و… را تمیز کنید.
  • باید از برنامه شستشوی مناسب هر نوع لباس، جنس و دمای مناسب استفاده کنید، زیرا هم لباس‌های شما را به خوبی شستشو می‌کند و هم دستگاه، عملکرد درستی خواهد داشت.
  • هرگز روی کنترل پنل آب نپاشید.
    ماشین لباسشویی نیازمند به تعمیر
    ماشین لباسشویی نیازمند به تعمیر

    راهکارهایی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

جارو برقی

  • جارو برقی را روی افراد، حیوانات یا روی سطوح مرطوب استفاده نکنید.
  • مراقب باشید هنگام جارو زدن، سیم زیر چرخ‌ها و موتور جاروبرقی نرود.
  • هرگز دستگاه را بدون فیلتر گرد و غبار استفاده نکنید.
  • برای برداشتن مواد قابل اشتعال یا مایعات قابل احتراق مانند بنزین، الکل و غیره از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • حواستان به پر شدن کیسه جاروبرقی باشد و نسبت به تعویض به موقع آن اقدام نمایید. زیرا پرشدن بیش از حد آن به موتور دستگاه فشار می‌آورد.

اتو

  • حتی اگر برای مدت کوتاهی میخواهید اتو را کنار بگذارید و دقایقی بعد آن را مجدد استفاده کنید، اتو را خاموش کنید.
  • مراقب باشید وقتی صفحه زیره داغ است سیم اصلی به آن برخورد نکند.
  • همیشه از آب جوشیده و یا آب مقطر برای مخزن اتو استفاده کنید. چرا که املاح موجود در آب به مرور در محفظه آب و سوراخ‌های بخار رسوب کرده و عمر اتو را کوتاه می‌کند. آب جوشیده سرد شده بهترین گزینه برای اتو بخار می‌باشد.
  • از وارد آمدن ضربه به اتو (مثل زمین خوردن) جداً خودداری نمایید.
  • قبل از خنک شدن اتو سیم‌های رابط آن را دور دسته ‌نپیچید.

    روش‌های نگهداری از اتو
    استفاده از آب جوشیده برای مخزن اتو

یخچال فریزر

نیازی به یادآوری نیست که یخچال‌ها یکی از ضروری‌ترین وسایل برقی هر خانه‌ای هستند، به صورت شبانه روزی نیاز به اتصال به برق دارند و هزینه خرید آنها معمولا بیشتر از دیگر وسایل برقی خانه است. در نتیجه نگهداری از آن‌ها بسیار مهم است. موارد زیر برخی از نکاتی هستند که در نگهداری از یخچال فریزرها توصیه می‌گردند:

  • درب یخچال را به میزان زیاد باز و بسته نکنید. هربار که درب یخچال را باز و بسته می کنید، بین 5 تا 10 درجه سلسیوس دمای یخچال فریزر تغییر می‌کند و در نتیجه کمپرسور مجبور می‌شود برای رسیدن به دمای مطلوب، به مدت بیشتری کار کند.
  • نباید مواد غذایی داغ را در یخچال فریزر قرار دهید؛ زیرا قرار دادن مواد غذایی گرم، ظروف داغ و… باعث می‌شود تا موتور دستگاه برای خنک کردن آن‌ها انرژی بیشتری را صرف کند و آسیب جدی به کمپرسور وارد گردد.
  • اجازه ندهید آب روی یخچال پاشیده شود زیرا ممکن است باعث شوک الکتریکی گردد.
  • از اسپری‌های قابل اشتعال در نزدیکی یخچال استفاده نکنید. چون موتور یخچال در هنگام کار داغ می‌کند و ممکن است موجب اشتعال شود.
  • مواد شیمیایی فرّار را نباید در یخچال ذخیره کنید. بخار آن‌ها، علاوه بر آسیب رساندن به مواد غذایی، می‌تواند باعث انفجار یخچال شود.
  • هنگام جای‌گذاری یخچال در محیط آشپزخانه، سعی کنید فاصله 5 تا 10 سانتیمتری از دیوار و دیگر اجزای آشپزخانه داشته باشد تا جریان هوا اطراف آن رد و بدل شود. جریان هوای مناسب، نقش مهمی در کارکرد صحیح کمپرسور دارد.
  • نباید وسایل سنگین را بر روی یخچال فریزر بگذارید. زیرا هر چیزی که در بالای یخچال وجود داشته باشد، می‌تواند فضای خروج هوای گرم را مسدود کرده و در کارکرد یخچال اختلال ایجاد کند.
  • در هیچ شرایطی قسمت پشت و موتور را نباید با آب بشویید. به جای این كار باید این قسمت‌ها را به كمك یك دستمال خشك یا جاروبرقی تمیز كنید.
    نکات مهم درمورد نگهداری از یخچال فریزر
    نتیجه عدم نگهداری درست از یخچال فریزر

    راهکارهایی برای افزایش طول عمر یخچال فریزر

سخن پایانی

موارد اشاره شده بخشی از نکات نسبتا ساده‌ای است که رعایت نمودن آن‌ها، نقش مهمی در افزایش طول عمر وسایل برقی خانه دارد. اگرچه هرکدام عمر مفید خود را دارند ولی ما نیز باید در حفظ و نگهداری لوازم خانگی برقی تلاش کنیم. مهمترین نکته پیش از نگهداری درست محصول، خرید کالای مرغوب است، چراکه کالای بی‌کیفیت و غیر استاندارد پس از چندبار استفاده دردسر ساز خواهد شد. بهتر است این نکته را نیز یادآور شویم که قبل استفاده از هر نوع وسیله برقی، دستورات ارائه شده در دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید تا با نحوه عملکرد صحیح آن آشنا شوید. از همراهی شما تا پایان مطلب متشکریم، امیدواریم آموزه‌های فوق برای شما مفید باشد.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.