راهکارهایی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

شستشوی لباس‌ها با دست یکی از دشوارترین کارهایی است که علاوه بر زمانبر بودن، خستگی جسمی، آسیب مواد شوینده به پوست و مصرف بیش از حد آب را به همراه دارد. بدین جهت ماشین لباسشویی از اساسی‌ترین وسایل منزل به شمار می‌رود که باعث مدیریت زمان و مهم‌تر از همه شستن راحت‌تر و به صرفه‌تر لباس‌ها می‌گردد. با رعایت نکاتی ساده می‌توان از این عضو ضروری منزل مراقبت بیشتری به عمل آورد. در این مقاله سعی داریم تا راهکارهایی جهت افزایش طول عمر ماشین لباسشویی را ارائه دهیم.

تراز بودن محل قرارگیری ماشین لباسشویی

تراز نبودن ماشین لباسشویی در هنگام کارکرد دستگاه سر و صدای زیادی را ایجاد خواهد کرد. هم چنین موجب تحرک بیشتر و شدیدتر ماشین لباسشویی می‌شود و در دراز مدت باعث اخلال در عملکرد و آسیب به دیگ شستشو خواهد شد. لذا ماشین لباسشویی باید در مکانی مسطح و تراز قرار بگیرد.

استفاده از محافظ برق

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی نقش داشته باشد، اتصال ماشین لباسشویی به محافظ برق است. نوسان جریان برق و تغییرات مداوم ولتاژ ممکن است به موتور آسیب وارد کند و حتی در مواردی موجب سوختن لوازم برقی شود. به این منظور استفاده از محافظ کنترل کننده ولتاژ برای تمام لوازم برقی ضروری است.

لباس‌های دارای تزیینات فلزی و لباس‌های ریز

یکی از نکاتی که شاید خیلی وقت‌ها از آن غافل هستیم ولی از اهمیت زیادی برخوردار است قرار دادن لباس‌هایی با زیپ و تزیینات فلزی و نوک تیز است که موجب ایجاد خط و خش بر روی شیشه درب ماشین لباسشویی یا پارگی سایر لباس‌های همجوار می‌شوند. نکته‌ی دیگری که باید آن را مورد توجه قرار داد، خالی نمودن جیب لباس‌ها از سکه و دستمال کاغذی و… است. لباس‌های کوچکتر مانند جوراب و لباس زیر نیز بهتر است در یک کیسه توری قرار گیرند چون ممکن است وسایل و لباس‌های ریز مثل سکه و جوراب در شلنگ تخلیه آب گیر کنند و موجب انسداد شیر تخلیه گردند.

استفاده از برنامه مناسب برای شستشو

روی همه‌ی ماشین لباسشویی‌ها برنامه‌ها و گزینه‌های متعددی برای شستشوی لباس‌ها وجود دارد. این برنامه‌های شستشو متناسب با جنس، رنگ لباس و میزان کثیفی آن‌ها دما و نوع شستشو را انتخاب می‌کنند. انتخاب برنامه مناسب از عواملی است که هم کمترین آسیب را به لباس وارد می‌کند و هم در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی نقش بسزایی دارد. برای شناخت بیشتر برنامه‌های شستشو میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و از مطالب آن بهره‌مند شوید.

استفاده از شوینده مناسب

انتخاب مواد شوینده متناسب با پارچه و رنگ لباس و ریختن آن‌ها در جایگاه مخصوص از موارد قابل توجهی هستند که رعایت درست آن‌ها باعث تمیزی هرچه ‌کامل‌تر البسه و کارکرد بهتر ماشین لباسشویی می‌شود. استفاده از پودر یا مایع با کیفیت مرغوب و مخصوص ماشین لباسشویی (پودرهای شستشو با دست استفاده نگردد) کمک شایانی به نگهداری ماشین لباسشویی می‌کنند. میزان شوینده‌ی مصرفی نباید از حد متعارف فراتر رود؛ مصرف زیاد شوینده به معنی تمیزی بیشتر لباس‌ها نیست و استفاده بیش از اندازه آن‌ها تنها به لباس و دستگاه شما آسیب می رساند.

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

نظافت فیلتر ماشین لباسشویی و خارج کردن پرزها و زباله‌های گیرافتاده در فیلتر باعث شستشوی بهتر لباس‌ها و تمیزی دستگاه می‌گردد. وظیفه‌ی اصلی فیلتر ممانعت از ورود پرز و زباله به پمپ تخلیه است که تمیز کردن آن از کارهایی است که حداقل ماهی یکبار باید انجام شود. تمیز کردن فیلتر از آموزش‌هایی است که معمولا در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی به آن پرداخته شده است.

خروج لباس‌ها از لباسشویی پس از خاموش شدن آن

خروج به موقع لباس‌ها از مخزن ماشین لباسشویی علاوه بر جلوگیری از چروک شدن آن‌ها از رشد باکتری و قارچ‌ها نیز جلوگیری می‌کند. حضور لباس‌های خیس و نمدار و فضای تاریک داخل مخزن فضای مناسبی را برای رشد قارچ، کپک و باکتری‌ها فراهم می‌کند که آلودگی زیادی را به همراه خواهد داشت. هم چنین بعد از خالی کردن لباس‌ها درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا رطوبت آن خشک شود.

شستن لباس به اندازه ظرفیت

پرکردن بیش از حد ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا لباس‌ها به صورت فشرده در کنار هم قرار گیرند و هنگام چرخش، فضای آزاد برای جریان یافتن آب و مواد شوینده در میان آن‌ها کمتر باشد. خیس شدن لباس‌هایی با تعداد بالا، وزن زیادی را به ماشین لباسشویی تحمیل می‌کند، چرخش و خشک‌کردن به سختی انجام شده و فشار وارده به موتور بیشتر می‌گردد. بهینه‌ترین حالت قراردادن حجم لباس داخل ماشین لباسشویی به اندازه دو سوم ظرفیت آن است. این حجم از لباس ایده آل‌ترین شستشو را به همراه دارد و موتور هم آسیبی نخواهد دید.

رفع سریع ایرادات جزئی و کوچک ماشین لباسشویی

سیستم‌های ماشین لباسشویی اعم از موتور، سیستم تخلیه و آبکشی و تمام قطعاتی که در کنار هم ماشین لباسشویی را شکل داده‌اند، مانند اعضای یک بدن به یکدیگر وابسته‌اند. خرابی هریک از این قطعات در عملکرد بقیه اختلال ایجاد می‌کند و یک ایراد کوچک در صورت عدم توجه ممکن است به خرابی اجزای بزرگتر ماشین لباسشویی منجر شود. از این رو هر هنگام صدایی غیر معمول یا هر نوع عملکرد غیر عادی را مشاهده کردید، به نمایندگی‌های معتبر تعمیرات ماشین لباسشویی مراجعه کرده و ایرادات را قبل از اینکه تبدیل به یک آسیب جدی و هزینه‌بردار شوند برطرف نمائید.

خرید ماشین لباسشویی با کیفیت

اگرچه رعایت نکات ذکرشده در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی بسیار موثر هستند، اما داشتن یک ماشین لباسشویی که دارای قطعاتی باکیفیت و مرغوب باشد نیز نکته‌ی مهمی است که در هنگام انتخاب ماشین لباسشویی باید به آن توجه کرد. خوشبختانه فروشگاه کالای‌خونه با ارائه محصولات از معتبرترین برندها محصولاتی باکیفیت و نام‌آشنا را به مشتریان خود عرضه می‌دارد.

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین لباسشویی

در صورت عدم استفاده طولانی مدت از ماشین لباسشویی باید پمپ تخلیه را تمیز کرده و شیر آن را ببندید. هم چنین جاپودری، لاستیک دور درب و فیلتر را نیز با یک اسفنج نرم تمیز کنید تا جرم و کثیفی در آن انباشت نشود.

نکاتی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

  •  عدم استفاده همزمان از ماشین لباسشویی و سایر لوازم برقی پر مصرف
  • استفاده از برنامه شستشوی اقتصادی که در اکثر ماشین لباسشویی‌ها موجود است.
  • عدم افزودن بیش از حد لباس به ماشین لباسشویی
  • لباس‌ها را به صورت یکجا در ماشین لباسشویی شستشو دهید و صبر کنید تا تعداد لباس‌ها به حد قابل قبولی برسد.
  • از روشن نمودن لباسشویی در ساعات اوج مصرف خودداری کنید.

از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید قدران شما هستیم. مطمئنا با یک انتخاب هوشمندانه در خرید ماشین لباسشویی و رعایت نکاتی که پیش‌تر گفته شد، ماشین لباسشویی شما عمر طولانی‌تری خواهد داشت. به علاوه لباس‌هایی تمیز با بهترین کیفیت شستشو را تحویلتان می‌دهد تا آراستگی و نظافت را برای شما به ارمغان بیاورد.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.