نکات کاربردی برای افزایش طول عمر یخچال

یخچال فریزر یکی از اساسی‌ترین لوازم منزل است که در نگهداری از مواد غذایی نقش اصلی و اساسی را ایفا می‌کنند و با سلامتی افراد ارتباط تنگاتنگی دارد. به علاوه قطعا کسی دوست ندارد تا با وجود این افزایش قیمت‌ها در لوازم خانگی، با مشکل خرابی یخچال فریزر مواجه شده و مجبور به صرف هزینه‌های گزاف برای تعمیر یا خرید آن گردد؛ از این رو باید در نگهداری از یخچال فریزر منزل خود کوشا باشید. ما در این مقاله سعی داریم تا نکاتی ساده را برای نگهداری درست از یخچال فریزر و افزایش طول عمر آن به شما بیاموزیم. اگر هر یک از شما به سالم ماندن یخچال خود اهمیت می دهید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 برای افزایش طول عمر یخچال فریزر چه کنیم؟

  • تمیز کردن بدنه و سطوح داخلی
  • عدم باز و بسته نمودن بیهوده درب یخچال فریز
  • محل قرارگیری مناسب
  • برفک زدایی یخچال فریزر
  • تنظیم دمای مناسب دستگاه
  • تمیز کردن کویل‌های کندانسور
  • جابجایی درست یخچال فریزر
  • قرار ندادن ظروف و غذاهای داغ
  • قرار ندادن وسایل در بالای یخچال فریزر

تمیز کردن بدنه و سطوح داخلی یخچال فریزر

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که طول عمر یخچال را بالا می برد، تمیز کردن و نظافت به موقع دستگاه می باشد. تمیز کردن به موقع یخچال فریزر موجب می شود که باکتری‌ها و قارچ‌ها فرصتی برای رشد کردن نداشته باشند. برخی از قطعات یخچال به راحتی قابل جدا شدن هستند که می‌توان به راحتی آنها را شست و شو داد و باقی سطوح داخلی یخچال فریزر را نیز به وسیله‌ی یک دستمال نمدار تمیز کرد. دقت داشته باشید که هنگام تمیز کردن، حتما باید لاستیک (واشر) دور درب نیز به خوبی تمیز شود. واشرهای اطراف درب‌های یخچال فریزر مانع از خروج هوای سرد می‌شوند. اما اگر نسبت به نظافت آن اقدام نکنید، تکه‌های مواد غذایی می‌توانند از ایجاد مهر و موم خوب در آن‍ها جلوگیری کنند و موجب اختلال در کارکرد کمپرسور خواهد شد.

معرفی انواع موتورهای یخچال و مقایسه کمپرسورهای اینورتر و معمولی

 عدم باز و بسته نمودن بیهوده درب یخچال فریزر

عدم باز و بسته کردن بیهوده درب یخچال فریزر، از جمله نکات افزایش طول عمریخچال فریزر می باشد. اکثریت افراد بر حسب عادت غلط درب یخچال فریزر را بیهوده باز و بسته می‌کنند. انجام دادن این کار موجب هدررفت سرمای درون یخچال خواهد شد و در طولانی مدت می‌تواند آسیب جدی به دستگاه وارد کند. چون که باز کردن درب یخچال باعث ورود هوای گرم به دستگاه و خروج هوای سرد درون یخچال می‌شود.

محل قرارگیری مناسب برای افزایش طول عمر یخچال

از دیگر نکات افزایش طول عمر یخچال، قرار دادن یخچال در مکانی مناسب است. یخچال فریزر باید در جایگاهی قرار بگیرد که هوایی متعادل داشته باشد، چون که گرمای زیاد می‌تواند به کمپرسور و لوله های پشت یخچال آسیب برساند . هر چه محیط اطراف یخچال گرم‌تر باشد، کمپرسور برای خنک نگه داشتن دستگاه بیشتر کار می‌کند؛ بنابراین باید یخچال فریزر شما از وسایل حرارتی دور باشد و در معرض نور خورشید قرار نگیرد.

تراز بودن و فاصله یخچال فریزر از اطراف

به علاوه محل قرارگیری یخچال باید تراز باشد؛ زیرا تراز کردن یخچال، سبب توزیع یکنواخت گاز در لوله‌های دستگاه می‌گردد. رعایت تک تک این نکات در کارکرد بهتر و عمر بیشتر یخچال نقش مهمی را ایفا می‌کنند. یک نکته مهمی که باید بدانید این است که چسباندن یخچال فریزر به دیوار باعث فشار آمدن و آسیب به کمپرسور دستگاه می‌گردد. برای آشپزخانه‌هایی که کابینت‌هایی روی یخچال دارند، باید بین کابینت‌ها و بالای یخچال فاصله ای باشد تا جریان هوا رد و بدل شود. حالت ایده آل این است که دستگاه خود را به فاصله 10 الی 15 سانتی متر دور از دیوار و فاصله ۲٫۵ سانتی متر تا کابینت بالایی قرار بدهید.

قرار ندادن ظروف و غذاهای داغ

قبل از اینکه مواد غذایی را داخل یخچال قرار بدهید، حتماً به دمای آن توجه کنید؛ زیرا قرار دادن مواد غذایی گرم، ظروف داغ و… باعث می‌شود تا موتور دستگاه برای خنک کردن آن‌ها انرژی بیشتری را صرف کند و آسیب جدی به کمپرسور وارد گردد. پس فراموش نکنید یکی از نکات افزایش طول عمر یخچال فریزر، قرار ندادن اجسام و مواد غذایی داغ در داخل یخچال فریزر است.

جابجایی درست یخچال فریزر

یکی دیگر از نکات افزایش طول عمر یخچال فریزر و نگهداری صحیح از آن، دقت کافی در حین جا به جایی دستگاه می‌باشد. همان گونه که می‌دانید با جریان پیدا کردن گاز درون لوله‌ها، فرایند سرد شدن داخل یخچال فریزر انجام می‌شود؛ در نتیجه اگر در هنگام جابجایی دستگاه احتیاط و دقت به خرج ندهید، ممکن است لوله ها دچار شکستگی یا سوراخ گردند و یا اینکه کمپرسور یخچال فریزر که حامل گاز است آسیب ببیند. توجه داشته باشید که در صورت تکان دادن یخچال فریزر، باید به مدت سه ساعت دستگاه را در حالت استراحت قرار دهید و سپس یخچال فریزر را به پریز برق متصل کنید.

برفک زدایی یخچال فریزر

اگر چه امروزه اکثر یخچال فریزرها به سیستم نوفراست مجهزشده‌اند ولی ممکن است برخی یخچال فریزرهای قدیمی همچنان وجود داشته باشند که برفک های حجیم و مزاحمی در آنها شکل بگیرد. برفک ها علاوه بر اینکه در یخچال فریزر فضای زیادی را اشغال می‌کنند اگر از افزایش آن‌ها جلوگیری نشود، موجب عدم بسته شدن درب یخچال فریزر و اختلال در عملکرد کمپرسور می‌شوند. به هر حال اگر در یخچال خود برفک مشاهده کردید باید به دنبال دلیل برفک زدن یخچال باشید و سپس با استفاده از روش‌های مختلفی اقدام به برفک زدایی یخچال نمایید. یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای برفک زدایی، کشیدن سیم یخچال فریزر از پریز برق و آب شدن برفک‌ها می‌باشد.

تنظیم دمای مناسب دستگاه

یکی دیگر از نکات افزایش طول عمریخچال فریزر، تنظیم دمایی ایده آل دستگاه می‌باشد. بهترین دما برای یخچال فریزر 4 درجه و برای فریزر 18- می‌باشد. البته این دما باید در فصل تابستان یک الی دو درجه کاهش یابد. در صورتی که دمای یخچال روی تنظیمات صحیح و مناسب باشد، تأثیر به سزایی در افزایش طول عمر یخچال خواهد داشت. به علاوه اگر دمای یخچال فریزر پایین‌تر از حد نیاز باشد، دستگاه نمی‌تواند رطوبت ناشی از مواد غذایی را به خوبی خشک کند. در نتیجه محیط داخلی آن مرطوب شده و بخار و کپک در سطوح آن ایجاد می شود. تحت چنین شرایطی کمپرسور مجبور است برای از بین بردن بخارات ایجاد شده، بیشتر کار کند و با کاهش طول عمر مواجه شود.

منظور از یخچال نوفراست و دی‌فراست چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

تمیز کردن کویل‌های کندانسور

کویل های کندانسور گرد و غبار، کثیفی، مو و سایر مواد زائد را جمع آوری می‌کنند که می‌تواند توانایی آنها را در دفع گرما محدود کند، کارایی را محدود کرده و باعث خرابی می شود. هر شش ماه یکبار، سیم‌پیچ‌ها را به آرامی با جارو برقی تمیز کنید تا به بهترین شکل ممکن کار کنند. این شبکه‌ها که در قسمت زیرین یا پشت یخچال قرار دارند، حداقل سالی دو بار باید با استفاده از یک برس نرم، جاروبرقی و یا دستمال تمیز شوند.

قرار ندادن وسایل در بالای یخچال فریزر

طبق عادت، برخی افراد از بالای یخچال به عنوان قفسه یا کمد استفاده می کنند و برخی از وسایل اضافی را بالای یخچال قرار می دهند. توجه داشته باشید که حتی قرار دادن سبک‌ترین جسم بر بالای یخچال کاری اشتباه می باشد. زیرا هر چیزی که در بالای یخچال وجود داشته باشد، می‌تواند فضای خروج هوای گرم را مسدود کرده و در کارکرد یخچال اختلال ایجاد کند. چرا که هوای گرم دستگاه از بالا و قسمت پشتی آن خارج می شود بنابراین اگر می‌خواهید یخچال فریزر شما طول عمر زیادی داشته باشد آن را با طاقچه اشتباه نگیرید!

خرید قسطی یخچال با شرایط بی‌نظیر!

سخن پایانی

تمامی موارد فوق راهکارها و نکات ساده‌ای برای افزایش طول عمر یخچال فریزر هستند. توجه کردن به این نکات، علاوه بر افزایش طول عمر یخچال فریزر، نقش به سزایی در میزان ماندگاری مواد غذایی و سلامتی افراد نیز خواهد داشت. توصیه ما به خریداران محترم این است که موارد فوق را کم اهمیت نپندارند و این نکات را تا حد امکان رعایت کرده تا با مسائلی همچون خرابی و تعمیر یخچال فریزر، مواجه نگردند. سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم، امیدواریم بهره‌ی کافی را مورد مطالب فوق برده باشید.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.