به چه تلویزیونی هوشمند می‌گویند؟

در تلویزیونهای قدیمی، محتوا از طریق کابل آنتن HDTV یا منبع AN تولید می‌شدند. اما با پیشرفت رسانه‌ها، دنیا انتظار چیزی کمی‌ هوشمندانه‌تر را داشت. اینترنت امروزه به جزء ناگستتنی زندگی‌ها تبدیل گشته است و شاید با کمی اغراق بتوان گفت در ۹۹٪ کارها ردپایی از اینترنت را خواهیم یافت! در نتیجه مردم به دنبال ابزارهایی هستند که آن‌ها را همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش ببرد. تلویزیون هوشمند، یکی از فناوری‌هایی است که با موج خروشان تکنولوژی پیش رفته و در سال‌های اخیر نتایج آن را در فروشگاه‌ها می‌بینیم.

تلویزیون هوشمند به چه معناست؟

تلویزیونی که امکان اتصال به اینترنت و مرورگرهای وب را داشته باشد، هوشمند خوانده می‌شود. تلویزیون هوشمند یک تلویزیون مجهز به اینترنت است که برای لذت بی‌پایان، شما را به محتوای مورد علاقه‌تان از طریق پلتفرم های موجود متصل می کند. تلویزیون‌های هوشمند مشابه گوشی‌های هوشمند، دارای سیستم عامل اندروید هستند. آنها سرگرمی را مستقیماً از طریق اتصال اینترنت به تلویزیون شما پخش می کنند. این بدان معناست که شما می توانید بدون نیاز به آنتن، کابل یا دستگاه پخش مجزا، به روزترین محتوا را دریافت کنید. تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت دارند که امکان دیدن فیلم یا عکس به صورت آنلاین، دسترسی به شبکه‌های رادیویی، استفاده از صفحات وب، نصب بازی‌های مخصوص تلویزیون و اجرا کردن آن به صورت آنلاین و یا آفلاین، متصل شدن به کانال‌های اینترنتی، اتصال به شبکه‌های اجتماعی و بهره بردن از آن‌ها، استفاده از نرم افزارهای گوناگون برای کاربر فراهم می‌کند.

تلویزیون + اینترنت + برنامه‌ها = تلویزیون هوشمند

تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون معمولی

تلویزیون‌های معمولی نیز در بازار کم نیستند. بیشتر آن‌ها، از لحاظ فنی، به روز و پیشرفته‌ هستند و صفحه نمایش باکیفیت، تماشای محتوا در آنها لذت‌بخش است. اما سیستم عامل روی آن‌ها نصب نیست، امکان اتصال به اینترنت ندارند و نمی‌توان شبکه‌های پخش آنلاین را از طریق آن‌ها تماشا کرد برنامه‌ها و شبکه‌هایی که از طریق تلویزیون‌های غیرهوشمند می‌توان تماشا کرد، به فرستنده‌ی مبدا و دستگاه گیرنده‌ی شما بستگی دارد. بزرگترین ارزش یک تلویزیون هوشمند توانایی لذت بردن از محتوای فراتر از کانال‌های تلویزیونی معمولی است. یک تلویزیون هوشمند با اتصال به اینترنت و امکان نصب اپلیکیشن، برنامه‌های دلخواه شما را ارائه می کند. به علاوه، می‌توانید به سرویس‌های پخش فیلم مثل فیلیمو و نماوا و حتی بازی‌ها و اخبار مختلف دسترسی داشته باشید تا هر طور که می‌خواهید از آن لذت ببرید. گذشته از موارد ذکر شده، تلویزیون‌های اسمارت و معمولی در قیمت نیز تفاوت دارند. این تفاوت قیمت، بخاطر تفاوت امکانات آنهاست. سیستم عامل، اتصال به اینترنت و برنامه‌های قابل نصب روی آن‌ها، تفاوت چشمگیری در کارکرد تلویزیون ایجاد می‌کنند. هر ۲ این تلویزیون‌ها طرفداران خاص خود را دارند. ولی به طور کلی اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، ابتدا کاربردهای مورد نظر خود را از تلویزیون مشخص کنید سپس به بررسی ویژگی‌های تلویزیون متناسب با نیازتان بپردازید.

روش‌های اتصال به اینترنت در تلویزیون هوشمند

برای اتصال تلویزیون هوشمند به اینترنت می‌توانید از طریق ورودی کابل شبکه اترنت Ethernet یا وای فای Wifi استفاه کنید. اتصال از طریق کابل برای انجام بازی‌ آنلاین و مشاهده فیلم مناسب‌تر است. در صورتی که فاصله مودم با تلویزیون هوشمند زیاد باشد و امکان استفاده از کابل نباشد باید از یک تقویت کننده وای‌ فای یا مودم دور برد استفاده کنید.

کدام ویژگی‌ها تلویزیون را در رده‌ی هوشمندها قرار می‌دهد؟

امکان نصب نرم افزار (Download apps)

مشاهده ویدیو و تصاویر آنلاین

بازدید صفحات وب (Web Browse)

اجرای بازی (Gaming)

اتصال گوشی‌های هوشمند (Screen Mirroring)

امکان اتصال به کانال های اینترنتی (IPTV)

امکان استفاده از قابلیت Time Shifting

اتصال به شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک گذاری (Browse social media)

پشتیبانی از استاندارد DLNA

اجرای دستورات صوتی کاربر

اجرای فایل‌های متنی مثل صفحات ورد و فایل‌های اکسل

قابلیت اتصال به وبکم و اجرای نرم‌افزارهای تماس تصویری

گزارش و پیش بینی وضعیت آب و هوا

نصب اپلیکیشن، بازی، سوشال مدیا

با استفاده از نسخه‌های AndroidTV کافه بازار، گوکل پلی، نتفلیکس و… می‌توانید اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مخصوص تلویزیون‌ را نصب کنید. اپلیکیشن‌های گوناگونی در تلویزیون‌های هوشمند قابلیت نصب دارند که با توجه به کاربرد هر یک از افراد انتخاب می‌شوند. به طور مثال اگر از طرفداران فیلم و سریال هستید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های فیلم نت یا نماوا استفاده کنید. یا اینکه قصد دارید با دوستانتان تماس تصویری برقرار کنید، می‌توانید از اپلیکشن هایی مانند اسکایپ و واتساپ بهره بگیرید‌. حتی اطلاع از وضعیت آب و هوایی نیز به وسیله‌ی اپلیکیشن‌های Windy و AccuWeather امکان پذیر است. به همین ترتیب پی‌گیری شبکه‌های اجتماعی، اجرای فایل‌های اکسل و ورد و… از طریق تلویزیون هوشمند برای شما مهیاست.

اجرای دستورات صوتی کاربر

یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین امکانات تلویزیون‌های هوشمند دستیار صوتی است. این سیستم پیشرفته و حرفه‌ای مجهز به فناوری هوش مصنوعی و روی تمامی تلویزیون‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید قابل اجراست. دستیار صوتی نرم افزاری است که با صدا فعال می شود و می تواند فرمان‌های صوتی را دریافت کند، آن‌ها را برای شما تحلیل کرده و اجرا کند. فقط باید دستور را بگویید تا دستیار صوتی عملکردهای تلوزیون را برای شما تنظیم کند. برای مثال تلویزیون را خاموش و روشن می کند، کانال‌ها را تغییر می دهد، صدای تلویزیون را کم و زیاد می کند یا سایر تنظیمات دلخواه کابران را انجام می دهد. با این وجود استفاده از تلویزیون راحت‌تر، لذت‌بخش‌تر می‌شود. دستیار صوتی Google Assistant و bixby از معروفترین دستیارهای صوتی هستند.

استاندارد DLNA و Screen Mirroring

با استفاده از DLNA می‌توانید به صورت بی‌سیم، از روی گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ خود، فایل‌ها، تصاویر و ویدیوهای مورد نیاز را به صفحه‌ی تلویزیون خود منتقل کنید. البته برای این کار، هر دو دستگاه باید هوشمند باشند. بدین شکل، گوشی موبایل شما بدون نیاز به کابل، به تلویزیون وصل می‌شود و حتی می‌توانید از قابلیت Screen Mirroring نیز استفاده کرده و صفحه‌ی گوشی یا تبلت خود را روی صفحه‌ی بزرگ تلویزیون نمایش دهید.

آیا تلویزیون هوشمند بدون اینترنت هم کار می‌کند؟

بله! حتی در صورت عدم دسترسی به اینترنت، با وجود اتصال بلوتوثی می‌توانید گوشی موبایل یا تبلت خود را به تلویزیون متصل کنید. هم‌چنین برخی از اپلیکیشن‌ها دارای بخشی با کاربردهای آفلاین هستند که در چنین مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما و اتصال فلش و لپتاپ نیز از طریق درگاه‌های USB و HDMI هم بدون نیاز به اینترنت، محتوا را پخش می‌کنند.

جمع بندی

نسل جدید تمام وسایل‌های صوتی و تصویری به سمت به روز و مدرن شدن پیش ‍‌می‌رود. شاید بتوان گفت که تلویزیون‌های هوشمند، همان تلفن هوشمند هستند که در ابعاد بزرگ‌تری تولید شده اند. تلویزیون هوشمند با وارد شدن به دنیای دیجیتال انقلابی شگرف در عرصه تکنولوژی ایجاد کرد و همه را به سمت دریچه‌ی جدیدی از این دنیای جذاب سوق داد! به صورتی که امروزه مهم‌ترین فاکتوری که در تلویزیون‌ها بعد از کیفیت تصویر مورد توجه است، هوشمند بودن آن‌هاست. زیرا کابردهایی فراتر از یک تلویزیون معمولی را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد. با خرید یک تلویزیون هوشمند، منزل خود را به یک دستگاه تمام عیار مجهز خواهید کرد که همه‌ی نیازهای شما را در زمینه‌ی تماشای فیلم، سرگرمی، علم و اطلاعات برطرف می‌سازد. امیدواریم با خواندن این مقاله شناخت کافی را در مورد تلویزیون‌های هوشمند کسب کرده باشید. فروشگاه اینترنتی کالای‌خونه ارائه کننده تلویزیون‌های هوشمند از برند‌های معتبر ایرانی همچون اسنوا، دوو و ایکس ویژن می‌باشد. تلویزیون‌های SSD-75Sk15100U و 55XYU725 و 65C635 از نمونه‌های قدرتمند تلویزیون‌های هوشمند در فروشگاه ما هستند.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.