معرفی و راهنمای برنامه های شستشو در ماشین لباسشویی

روی انواع لباسشویی‌ها دکمه‌ها و گزینه‌های متعددی برای شستشوی بهتر لباس‌ها وجود دارد. با شناخت دکمه‌ها و برنامه‌ها قطعا می‌توانیم کارایی بهتری از ماشین لباسشویی خود داشته باشیم. با توجه به متفاوت بودن جنس لباس‌ها و تفاوت در میزان کثیفی، هر لباسی شرایط خاصی را برای شستشو می‌طلبد. به همین علت شرکت‌های سازنده‌ی ماشین لباسشویی برای سهولت در استفاده، برنامه‌های مختلفی را در سیستم ماشین لباسشویی تعریف کرده‌اند. این برنامه‌ها بازه‌ی زمانی شستشو، نحوه‌ی آبکشی، میزان خشک کردن لباس و شرایط دمایی خاصی را مشخص می‌کنند. برنامه‌های ماشین لباسشویی صرف نظر از نوع ساخت، در همه‌ی ماشین‌های لباسشویی استاندارد هستند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که برنامه‌های شستشو را از هم تفکیک می‌کند جنس پارچه به‌ کار رفته در لباس‌هاست. چون الیاف پارچه‌ها از نظر میزان مقاومت در برابر حرارت و مواد شوینده یکسان نیستند و بر همین اساس مدت زمان و شرایط دمایی تنظیم می‌شود. حساسیت این مسئله در این است که با رعایت نکات انتخاب نوع برنامه و توجه به جنس پارچه، طول عمر ماشین لباسشویی بیشتر خواهد شد. در این مقاله مشتاقانه به بررسی برنامه‌های شستشو خواهیم پرداخت.

برنامه Cotton: مخصوص لباس هایی از جنس کتان

برنامه Cotton به‌صورت اختصاصی برای لباس‌هایی با جنس کتان طراحی شده و دمای آب حدودا بین 60 تا 95 درجه است. از این برنامه می‌توانید برای شستشوی لباس‌های رنگی با میزان کثیفی متوسط رو به بالا نیز استفاده کنید.

برنامه Cotton Eco: شستشوی اقتصادی لباس‌های پنبه‌ای

در برنامه Cotton Eco لباس های نخی، کتان و پنبه‌ای در دمای ۴۰ تا ۶۰ درجه و با مصرف بهینه انرژی به صورت مقرون به صرفه‌، شسته می‌شوند. این برنامه در اکثر ماشین لباسشویی‌ها از جمله اسنوا و پاکشوما وجود دارد.

برنامه Synthetic: برای شستن الیاف های مصنوعی

این برنامه به الیاف مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر و همچنین پارچه‌های مخلوط اشاره دارد. در این برنامه شستشو تا حداکثر دمای 60 درجه شستشو می شود و برای بلوزها و پیراهن‌های ­کثیف یا لکه دار ساخته شده از الیاف مصنوعی مناسب است. برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌هایتان پس از شستن، مطمئن شوید که درام ماشین لباس‌شویی را فقط تا نصف پر کنید و تعداد دور در دقیقه باید تا حد امکان کم باشد.

برنامه Wool: لباس های پشمی را با برنامه Wool بشویید

این برنامه شستشو برای لباس‌های پشمی و بافتنی طراحی شده تا آسیبی به بافت آن‌ها وارد نشود. دمای آب این برنامه را نمی‌توانید بیشتر از ۴۰ درجه قرار دهید و مدت زمان فرایند شستشوی آن نیز بسیار کوتاه است. تکان خوردن آرام و کم دیگ لباسشویی باعث می‌شود تا بدون وارد شدن آسیب به لباس، لکه‌ها و کثیفی‌ها کاملا پاک شوند.

برنامه Baby care: طراحی شده برای شستشوی لباس های کودکان

برنامه Baby Care مخصوص شستشوی لباس‌های کودکان و کسانی که پوست حساسی دارند می‌باشد. دمای آب در این برنامه نزدیک به ۶۰ درجه است که همه کثیفی‌ها و باکتری‌های روی الیاف را به‌ خوبی از بین می‌برد. به‌ این‌ ترتیب، حتی سرسخت‌ترین لکه‌ها نیز با استفاده از این برنامه برطرف می‌شوند.

برنامه Rinse+spin: آبکشی و خشک کن

با استفاده از این برنامه کاربردی شستشوی لباسشویی، می‌توانید لباس‌ها را فقط آبکشی و خشک کنید. درواقع، این برنامه لباس‌ها را نمی‌شوید و صرفا به آبکشی و آبگیری می‌پردازد.

برنامه Eco wash: شست وشوی اقتصادی با مصرف بهینه انرژی

این برنامه ایده‌آل‌ترین میزان مصرف آب را برای شستشو به دنبال خواهد داشت و لباس‌ها را در دمای 25 درجه‌ سانتی‌گراد، به بهترین نحو و به صورت مقرون به صرفه‌تری خواهد شست.

برنامه Delicate: مناسب شست و شوی لباس های ظریف

این برنامه شستشو لباسشویی برای لباس‌های‌ حساس مانند لباس‌های‌ زیرین طراحی شده تا با کمترین دور موتور و پایین‌ترین دمای آب، لباس‌ها را بشوید. البته برای استفاده از این برنامه، لکه‌های لباس باید کم و ضعیف باشند. در ماشین‌های لباسشویی اسنوا وظیفه شستن لباس‌های ظریف با برنامه Sensitive می‌باشد. در این برنامه لباس‌ها با دمای 30 درجه شسته می‌شوند.

برنامه Silk: برنامه شستشوی لباس های ابریشمی

در این برنامه شستشو نیز لباس‌های ابریشمی و دارای بافت حساس و ظریف در دمای آب پایین‌تری شسته می‌‌شوند. هم‌چنین در این برنامه شستشو مرحله آبکشی کوتاه‌تر بوده تا بافت لباس از بین نرود.

برنامه (Bed cover) Duvet: مخصوص کالای خواب و پارچه هایی از جنس مخمل

اين برنامه برای شستشوی کالاهای خواب از جمله روتختی، ملحفه و روکش بالشت استفاده می‌شود. همچنین برای شستشوی پرده‌ها و رویه‌هایی از جنس مخمل نیز برنامه Duvet مناسبترین گزینه است. دمای شستششو در این برنامه 40 درجه می‌باشد. البته برای شستن تا حداکثر وزن دو کیلوگرم لباس می‌توان از این برنامه استفاده کرد. کالای خواب و ملحفه‌ها در ماشین لباسشویی‌های سامسونگ با برنامه ای مشابه برنامه Duvet در اسنوا و الجی ولی با نام Bedding شسته می‌شوند.

برنامه Drum Clean: شستشوی بهینه

برای شستشوی دیگ لباسشویی بعد از هر 40 بار شستشو می‌توانید از این برنامه استفاده نمایید. این برنامه در ماشین لباسشویی‌های سامسونگ Eco Drum Clean و در ماشین لباسشویی‌ های اسنوا Self clean نام دارد. با این برنامه محفظه‌ی ماشین لباسشویی خود را پاکسازی خواهید کرد.

برنامه (Black care) Dark wash: حفظ تیرگی لباس های مشکی

با استفاده از این برنامه لباس‌های تیره به‌صورت ملایم شسته می‌شوند تا بافت و رنگ آن‌ها آسیب نبیند به همین جهت دمای آب در این برنامه 20 تا 40 درجه است. هم‌چنین با آبکشی زیاد از باقی ماندن پودر ماشین لباسشویی روی لباس‌های تیره و لک شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. این برنامه در ماشین لباسشویی‌های سامسونگ Dark Garment نام دارد.

برنامه Sport wash (Outdoor care): شستشوی لباس های ورزشی و بیرونی

این برنامه که در بعضی از دستگاه‌ها با نام برنامه البسه ورزشی یا Sports Wash شناخته می‌شود، برای شستشوی پوشاک مورداستفاده در هوای آزاد کاربرد دارد. درماشین لباسشویی‌های اسنوا این برنامه با نام Fitness شناخته می‌شود. لباس‌های ورزشی یا پوشاک کوهنوردی را می‌توانید با کمک این برنامه و در دمای 40 درجه، کاملا بشویید. Outdoor Care برای شستشوی پارچه‌ها و الیافی از قبیل اسپندکس، کششی و میکروفیبر بسیار مناسب است.

 برنامه Daily wash (Mix): جهت شستن ترکیبی از لباس های روزانه و نه چندان کثیف

لباس‌هایی که در طول روز پوشیده می‌شوند، اکثرا کثیفی یا لکه خاصی ندارند و فقط به‌ خاطر بوی عرق نیاز به شستشو دارند. برنامه شستشوی روزانه با دمای معمولی 40 درجه و مدت زمان کم می‌تواند لباس‌ها را تمیز و خوش‌بو کند؛ بدون اینکه هیچ آسیبی به بافت و رنگ لباس‌ها وارد شود.

برنامه Prewash: پیش شستشو

اگر لباس‌ها خیلی کثیف هستند، توصیه می‌شود لباس‌ها را پیش شستشو کنید. این برنامه لباس‌های شما را خیس می کند تا به از بین بردن لکه های سرسخت کمک کند. هنگام استفاده از حالت پیش شستشو، در مقایسه با آنچه که معمولاً در شستشوی کامل استفاده می کنید، از مواد شوینده کمتری استفاده کنید.

برنامهHandwash: شبیه سازی شستشو با دست

این برنامه نیز برای شستن لباس‌های آسیب‌پذیری است که در حالت عادی ترجیح می‌دهید آن‌ها را با دست بشویید تا علاوه بر این که به ‌طور کامل پاکیزه و لکه‌گیری شوند، آسیبی به بافت لباس‌ها وارد نشود.

برنامه (Bulky) Blanket: شستشوی لباس های حجیم

شستشوی پتو و لباس‌های ضخیم و پرحجم از جمله کاپشن و پالتو با این برنامه امکان پذیر می‌باشداین برنامه در ماشین لباسشویی‌های پاکشوما تحت عنوان Bulky و در ماشین لباسشویی‌های دوو به نام Blanket وجود دارد.

برنامه Intensive: لباس های خیلی کثیف

این برنامه برای شستن لباس‌های کار و پر چرک مناسب است و در همه‌ی ماشین های لباسشویی دیده نمی‌شود و عمدتا در برنامه‌های لباسشویی الجی وجود دارند. برای شستشوی لباس‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمانی 60 دقیقه‌ای و دمای 60 درجه شستشویی بهینه را به همراه خواهد داشت.

برنامه Easy Care: اتوکشی آسان و ضد چروک

برنامه easy care در ماشین لباسشویی از گزینه‌های کاربردی برای اتوکشی آسان لباس های نخی و ظریف می باشد. با انتخاب این برنامه نه تنها دمای آب کاهش پیدا می کند، بلکه سرعت چرخش و خشک کردن نیز تغییر پیدا می کند تا چروک کمتر شده و اتوکشی آسان شود. دمای آب در این برنامه 40 تا 60 درجه است. این برنامه در ماشین لباسشویی‌های دوو و الجی با نام Crease Care و در ماشین لباسشویی‌های سامسونگ Easy Iron نام دارد.

برنامهQuick wash: شستشوی سریع

حتما برایتان پیش آمده که برای رفتن به یک قرار مهم عجله دارید و لباس تمیز خود را هم نیاز دارید. برنامه شستشوی سریع در این زمان به کمک شما خواهد آمد. این برنامه، یک برنامه شستشوی کامل برای شستن لباس‌های مخلوط با دمایی بین 30 تا 40 درجه است. چون مدت زمان شستشوی البسه در این برنامه کم است باید از میزان پودر یا مایع لباسشویی کمتری نیز استفاده نمایید. مدت زمان شستشوی این برنامه در ماشین لباسشویی‌های اسنوا بین 14 تا 19 دقیقه، در ماشین لباسشویی‌های پاکشوما و سامسونگ 15 دقیقه و در ماشین لباسشویی‌های دوو 30 دقیقه است.

برنامه Silent wash: شستشوی بی صدا

برنامه Silent wash بدون صدا شستشو را انجام می‌دهد و برای خانه‌هایی که افراد سالمند و کودک در آنها مشغول به استراحت است یا زندگی آپارتمانی، کاربرد زیادی دارد. دمای شستشو در این برنامه بین 40 تا 60 درجه است.

برنامه Alergy care: شستشوی ضد الرژی

جهت شستن لباس‌های افرادی که حساسیت‌های پوستی یا آلرژی خاصی دارند، این برنامه مناسب است. دمای شستشو در این برنامه بین 40 تا 60 درجه است.

برنامه Jean Wash: شستشوی لباس‌های جین

برنامه شستشوی لباس‌های جین که در ماشین‌های لباسشویی اسنوا هم وجود دارد، لباس‌هایی با الیاف جین را در دمای 30 درجه توسط آب بیشتری می‌شوید تا از بور شدن و سفیدک زدن آن‌ها جلوگیری شود.

برنامه Steam wear: شستشو با بخار

در این برنامه به علت حرارتی که بخار تولید می‌کند لباس‌ها بهتر و کاملتر شسته می‌شوند. حرارت بخار خیلی از حرارت آب داغ بیشتر است و البته قدرت نفوذ بیشتری هم دارد. بنابراین به طور کامل در الیاف لباس نفوذ می‌کند و لکه‌ها را به‌طور کامل از بین می‌برد. همین بخار ساده باعث می‌شود مواد شوینده بهتر به خورد لباس‌ها بروند و وظیفه‌شان را که از بین بردن کثیفی‌ها، لکه‌ها و چربی‌ها است،به خوبی انجام دهند. در ماشین لباسشویی‌های اسنوا این برنامه با نام Magic steam شناخته می‌شود.

برنامه Boiling care: شستشوی لباس بیمار با بالاترین دما

بخار داخل محفظه‌ی ماشین حرارت بالایی تولید می‌کند و همین باعث می‌شود که لباس‌ها کاملا ضدعفونی شوند و اگر باکتری یا عامل بیماری‌زایی روی لباس وجود داشته باشند، کامل و به سرعت ازبین بروند. دمای شستشو در این برنامه 100 درجه است تا بخار مورد نیاز برای ضد عفونی تولید گردد.

برنامه Delay start (Delay end): شستشوی خودکار ماشین لباسشویی

این ویژگی در ماشین‌های لباسشویی پشرفته این امکان را به شما می‌دهد که در تایم مشخصی با تعیین تاخیر زمانی لباسشویی به طور خودکار شروع به کار کردن کند، حتی اگر در منزل حضور نداشته باشید لباس‌های شما به راحتی شسته شده و ماشین لباسشویی خاموش می شود.

در کنار شناخت برنامه‌های شستشو، انتخاب نوع شوینده نیز مسئله‌ای هائز اهمیت است. چرا که اگر انتخاب درستی در شوینده مناسب با الیاف پارچه نداشته باشیم، حتی در صورت به کارگیری برنامه درست، نتیحه شستشوی خوبی نخواهیم داشت. پس شناخت انواع شوینده‌های ماشین لباسشویی در حفظ و سلامت پارچه نقش موثری دارند.

پودر لباسشویی یا شوینده مایع؟

انتخاب مواد شوینده لباسشویی برای استفاده همیشه یک اولویت شخصی است. هر دو شوینده دارای آنزیم‌هایی هستند که تمیز کنندگی ایده‌آلی دارند و لطافت پارچه را حفظ می‌کنند. ولی مواد مایع نسبت به پودر قدرت حل شوندگی بهتری در آب دارند و معمولاً هیچ اثری روی لباس باقی نمی‌گذارد. بنابراین، شوینده‌های مایع برای پارچه های تیره‌تر عالی هستند.

شوینده لباس های ظریف

برای لباس‌های ظریف شستشو با دمای پایین و استفاده از شوینده مخصوص لباس‌های ظریف توصیه می شود. مواد شوینده لباس‌های ظریف کف ریزتری تولید می کند که روی الیاف ملایم‌تر است. ابریشم نمونه‌ای عالی از پارچه‌های ظریف است که نباید در دمای بالاتر از 40 درجه شسته شود.

سخن پایانی

شناخت برنامه‌های ماشین لباسشویی و به کارگیری صحیح آنها، علاوه بر اینکه در افزایش طول عمر موتور و کاهش هزینه‌های تعمیر نقش موثری دارد. همچنین در حفظ الیاف پارچه، رنگ لباس و تمیزی هرچه کاملتر البسه نیز بسیار تاثیر گذار هستند. ماشین‌های لباسشویی سری واش این واش، اکتا پلاس و هارمونی از برند اسنوا از و ماشین‌های لباسشویی دوو سری پریمو و سینیور از مواردی هستند که برنامه‌های شستشویی مطابق با فناوری روز دارند. این ماشین‌های لباسشویی تقریبا تمامی انتظارات افراد خانواده را برطرف می‌سازند. در این وب‌سایت راهکارهایی برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی ارائه کردیم که برای نگهداری هرچه بهتر از ماشین لباسشویی و شستشوی بهتر لباس‌های خود، بهتر است آن را مطالعه کنید. ما در فروشگاه اینترنتی کالای‌خونه با فروش اقساطی و مشاوره تخصصی برای خرید یک ماشین لباسشویی با‌ کیفیت همراه شما هستیم.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.