راهکارهای خانگی برای رفع بوی بد و نظافت ماشین لباسشویی

حتما برایتان پیش آمده تا هنگام باز کردن درب ماشین لباسشویی بوی ناخوشایندی را احساس کنید. این بوی تنفرآمیز ماشین لباسشویی از مواردی است که دیر یا زود بالاخره سراغ ماشین لباسشویی می‌آید. این بوی نامطبوع معمولا شبیه به بوی نم، کپک یا فاضلاب است. به هرحال از ماشین لباسشویی انتظار می‌رود که لباس‌هایی پاک و خوشبو را تحویل دهد؛ چرا که تمیزی لباس‌ها و تماس آن‌ها با پوست، با سلامتی افراد در ارتباط است. اما چه می‌توان کرد که زبان این دستگاه بیچاره قاصر از بیان است تا بگوید سر خودش چه بلایی آمده، که اینطور بوی آزار دهنده‌اش همه‌جا را فراگرفته! ممکن است تصور کنید ماشین لباسشویی، با تمام آن مواد شوینده و آبی که از آن عبور می‌کند، خود به خود تمیز می‌شود، ولی متاسفانه چنین خیالی، حقیقت ندارد. لذا برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی، باید شستن ماشین لباسشویی و رسوب زدایی آن را در برنامه نظافت خود قرار دهید. جرم گیری و رسوب زدایی مرتب ماهانه و هم‌چنین شستن دیگ ماشین لباسشویی برای خوشبو ماندن دستگاه و جلوگیری از رشد میکروب‌ها امری ضروری است.

علت بوی بد ماشین لباسشویی چیست؟

گردش لباس‌ها درون ماشین لباسشویی و ایجاد فضای گرم و مرطوب درون محفظه بستر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم می کند. بوی نامطبوع ماشین لباسشویی ناشی از ترکیب کپک‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های گیر کرده در دستگاه است. هنگامی که لباس خود را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، چربی بدن، آلودگی‌ها، عرق بدن، چرک ناشی از لباس‌ها، مو و… در لاستیک درب و دیگ شوینده ماشین لباسشویی گیر می‌کنند. انباشت این آلودگی‌ها در صورت عدم توجه به نظافت ماشین لباسشویی منجر به متصاعد شدن بوی بد از ماشین لباسشویی خواهد شد. هم‌چنین گرفتگی راه خروج آب نیز ممکن است یکی از عوامل ایجاد بوی بد باشد. در این مقاله سعی داریم تا با ارائه راهکارهایی ساده شما در نظافت ماشین لباسشویی و رفع بوی نامطبوع آن راهنمایی کنیم.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود کیفیت شستشو و افزایش طول عمر ماشین لباسشویی، به کارگیری شیوه‌های نظافتی درست در ماشین لباسشویی است. از این روش‌ها برای شستن ماشین‌ لباسشویی درب از جلو استفاده کرده و علاوه بر از بین بردن بوی بد، از ایجاد مجدد آن نیز پیشگیری کنید. با رعایت نکاتی ساده می‌توان یک ماشین لباسشویی تمیز و خوشبو داشته باشید. راهکارهای متفاوتی برای نظافت ماشین لباسشویی و رفع بوی بد آن وجود دارد. ما در این مقاله راهکارای خانگی و کم هزینه را به شما آموزش خواهیم داد.

1. باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی

بعد از هر سیکل شستشو درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا دیگ ماشین لباسشویی خشک شود. زیرا خیلی از برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی شستشو را با دمای بالا یا حتی بخار انجام می‌دهند، باقی ماندن رطوبت و گرمای محیط دیگ، فضای مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌سازند. با باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی، این رطوبت تبخیر شده و به بیرون هدایت می‌شود و فضای رشد میکروب‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. لباس‌های خیس باید به‌ سرعت از ماشین لباسشویی خارج شوند. وقتی اجازه می‌دهید لباس‌های خیس در ماشین لباسشویی بمانند، در واقع شرایطی مناسب برای رشد کپک و ایجاد بوی نامطبوع را فراهم ساخته‌اید. هرچه رطوبت کمتری درون ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، احتمال ایجاد بوی بد نیز کاهش می‌یابد.

2. تمیز کردن لاستیک

یکی از دلایل رایج بوی بد ماشین لباسشویی، کثیف بودن لاستیک یا واشر درب است. لاستیک درب رطوبت موجود در ماشین لباسشویی را در خود نگه داشته و یکی از مهم ترین مکان‌های تجمع آلودگی‌ است. تمیز نمودن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی و زدودن آلودگی‌ها از آن می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش بوی نامطبوع داشته باشد. کاربران می‌توانند با استفاده از یک مسواک کهنه، یک اسفنج تمیز و کمی شوینده حاوی مواد ضدعفونی کننده لاستیک را تمیز کنند. استفاده از سرکه و جوش شیرین نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد شوینده باشد، این ترکیب، خاصیت جرم گیری و رسوب زدایی نیز دارد. منتها بعد از استفاده از سرکه حتما باید مخزن ماشین لباسشویی را یک مرتبه به صورت خالی آبکشی نمایید. با طی مراحل زیر می‌توانید لاستیک دور درب را به روش خانگی تمیز نمایید.

روی دیواره داخلی لاستیک جوش شیرین پاشیده و تنظیمات شستشو را روی آبکشی با دمای 90 درجه قرار دهید. سپس دو فنجان سرکه، یک چهارم پیمانه جوش شیرین و یک چهارم پیمانه آب را مخلوط نمایید. مخلوط به دست آمده را در جاپودری ماشین لباسشویی ریخته و شستشو را آغاز کنید. سرکه سفید یکی از بهترین و قوی‌ترین پاک‌ کننده‌های موجود در طبیعت است. این پاک کننده باکتری‌ها، رسوبات ناشی از آب و حتی چربی را بدون زحمت از بین می‌برند. پس از پایان شستشو درب ماشین لباسشویی را باز بگذرید تا لاستیک و دیگ به خوبی خشک شوند.

3. عدم انسداد راه تخلیه

آب ناشی از چرک لباس‌ها حاوی آلودگی‌ها چربی بدن، مو و… است که قاعدتا دارای بوی نامطبوعی است. چنانچه یک شی یا توده چربی و رسوب گرفتگی لوله موجب اختلال در عملکرد تخلیه گردد و آب کثیف در لوله باقی بماند، بوی نامطبوع از لوله به دیگ ماشین لباسشویی نیز سرایت می‌کند. لذا باید از عدم گرفتگی راه خروجی آب اطمینان داشته باشید و درصورت گرفتگی لوله اقدام به بازنمودن آن با لوله بازکن های مخصوص یا فنر نمایید.

4. تمیز کردن مخزن پودر و فیلتر ماشین لباسشویی

جاپودری ماشین لباسشویی نیز پس از مدتی استفاده آلوده به جرم و رسوبات می شود. این مخزن‌ها به راحتی از جایگاه خود خارج می‌شوند. پس از خارج نمودن جاپودری، می‌توانید آن را با مواد شوینده رسوب زدا بشویید. جاپودری ماشین لباسشویی با لباسهای کثیف در تماس نیست و تنها در مواردی نادر ممکن است بوی نامطبوعی بدهد، اما جرم‌گیری و رسوب زدایی آن برای نظافت عمومی ماشین لباسشویی لازم است. فیلتر یکی از آلوده ترین بخش های لباسشویی است که با گذشت زمان، پرزهای لباس، رسوبات و انواع آلودگی‌ها در آن جمع می شوند. نظافت این قسمت در رفع بوی بد و عملکرد بهتر ماشین لباسشویی بسیار تاثیر گذار است. فیلتر نیز همانند جاپودری از جایگاه خود خارج می‌شود و می‌توانید پس از خارج کردن زباله‌ها و آشغال‌ها با استفاده از مواد جرم‌گیر و مسواک کهنه آن را تمیز کنید.

5. جرم گیری دیگ ماشین لباسشویی

دیگ لباسشویی از جمله مهم‌ترین بخش هایی است که انواع رسوبات در بخش های مختلف آن جمع شده و در صورت عدم جرمگیری صحیح، لباس‌ها به طور کامل تمیز نخواهند شد. یک برنامه با نام Drum Clean نیز در برخی از ماشین لباسشویی‌ها برای شستشوی مخزن به تنهایی در دمای بالا وجود دارد. اما ممکن است ماشین لباسشویی شما مجهز به این برنامه نباشد ولی می‌توان از برنامه‌های جایگزین دیگری برای این کار استفاده کرد. از این رو ما یک راهکار خانگی ساده برای شما سراغ داریم تا بتوانید به راحتی دیگ ماشین لباسشویی را نظافت کنید.

نحوه جرم گیری لباسشویی با سرکه و جوش شیرین

ترکیب جوش شیرین، سرکه و آب نقش تمیز کننده قوی و ارزان را برای ماشین لباسشویی دارد. این ترکیب توانایی از بین بردن بوی نامطبوع تولید شده در ماشین لباسشویی را دارد و همچنین این محلول باعث از بین رفتن رسوبات و جرم داخل ماشین لباسشویی می شود. برای شستشوی دیگ لباسشویی با سرکه و جوش شیرین موارد زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا محلول 100 گرم جوش شیرین + 1 لیتر سرکه سفید را آماده کنید.
  2. حالا محلول آماده شده را در گودترین قسمت جاپودری بریزید.
  3. این محلول باعث جدا شدن رسوبات و جرم هایی که در دیگ شستشو قرار گرفته‌اند می‌شود.
  4. برنامه کتان با دمای آب 90 درجه را انتخاب و استارت کنید.
  5. اجازه دهید تا آبگیری و چرخش دیگ به مدت 30 دقیقه انجام شود و سپس شستشو را متوقف کنید. برای انجام این فرایند، بهتر است مخلوط کمی خیس بخورد تا تمیزی عمیق‌تر شود.
  6.  سپس مجدد شستشو را ادامه دهید و صبر کنید تا برنامه شستشو به پایان برسد.
  7. پس از تمام شدن شستشو، درب ماشین لباسشویی را باز کرده و به وسیله اسفنج نرم دیواره‌های ماشین را تمیز کنید.
  8. برای بهره وری بیشتر از ماشین لباسشویی این مراحل را هر 6 ماه یک بار انجام دهید.

6. ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

تجمع آلودگی‌ها، باقیمانده مواد شوینده و نرم کننده البسه می‌توانند باکتری‌ها و سایر مواد بدبو را در ماشین لباسشویی به دام بیاندازند. این مواد علاوه بر ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی، می‌توانند به لباس‌های شما نیز منتقل شده و باعث ایجاد بوی بد در لباس‌ها و ایجاد حساسیت‌های پوستی شوند. با دنبال کردن مراحل زیر، ماشین لباسشویی خود را ضدعفونی کرده و با استفاده از شیوه مناسب برای شستن ماشین لباسشویی، از شر هرگونه آلودگی و بوی بد خلاص شوید. برای ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی می‌توانید 1 فنجان مایع سفید کننده (وایتکس) را به دیگ شستشو اضافه کنید و ماشین لباسشویی را روی برنامه آبکشی با بالاترین دما قرار دهید. پس از اتمام یک دور شستشوی دیگ، یکبار دیگر  ماشین لباسشویی را روی برنامه آبکشی و چرخش (Rinse+Spin) تنظیم کرده تا از پاک شدن اثر مواد سفید کننده اطمینان حاصل شود. چون در صورت باقی ماندن این مواد در لباسشویی، لباس‌هایی که در دفعات بعد به دیگ اضافه می‌شوند، ممکن است دچار تغییر رنگ گردند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا به بررسی علت بوی نامطبوع ماشین لباسشویی و ارائه راهکارهای خانگی برای رفع آن بپردازیم. نظافت ماشین لباسشویی از این جهت که لباس‌ها مستقیما با پوست در تماس هستند و عدم پاکیزگی کامل آنها منجر به بروز بیماری و حساسیت‌های پوستی می‌شود، اهمیت زیادی دارد. به علاوه این امر موجب افزایش کیفیت شستشو و افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خواهد شد. پیشنهاد می‌شود در راستای حفظ سلامتی خانواده و نگهداری بهتر ماشین لباسشویی خود، راهکارهای ارائه شده را حداقل هر 6 ماه یکبار انجام دهید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید کمال تشکر را داریم.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.