راهنمای کامل خرید پنکه

احتمالا پنکه‌های مزین شده به نوارهای رنگارنگ را به یاد دارید؛ حس و حالی که خاطرات نوستالژیک خانه مادربزرگ‌ها را برای ما زنده می‌کند! گاهی اوقات هوا نه آنقدر سرد است که نیازی به وسایل گرمایشی باشد و نه آنقدر گرم است که بتوان از کولر استفاده کرد. در این شرایط پنکه گزینه بسیار مناسبی برای سرمایش و تهویه هوا است. همچنین در مواقعی که هوا بسیار گرم است، می‌توان از پنکه به عنوان یک وسیله کمکی برای سرمایش بیشتر، در کنار کولر آبی و یا اسپیلت استفاده کرد. در محیط‌هایی که متراژ آن‌ها بسیار کم است و یا به دلیل شرایط خاصی که دارند امکان نصب کولر در آن‌ها وجود ندارد استفاده از پنکه راه حل بسیار مناسبی است. پنکه انواع مختلف و مدل‌های متفاوتی دارد که متداول‌ترین آن‌ها پنکه ایستاده است. با توجه به فضای مورد استفاده، بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با راهنمای کامل خرید پنکه و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

انواع پنکه

پره‌های فلزی یا پلاستیکی مورد استفاده در پنکه‌ها با استفاده از انرژی الکتریکی در یک جهت شروع به گردش می‌کنند که این گردش پره‌ها باعث به چرخش درآمدن هوای اطراف آن می‌شود که در نتیجه آن هوای ساکن محیط هم به گردش درآمده و تهویه می‌شود. در حال حاضر مدل‌های مختلفی از پنکه در بازار وجود دارد که به معرفی انواع آن‌ها می‌پردازیم:

پنکه رومیزی

یکی از شناخته شده‌ترین مدل‌ها، پنکه‌های رومیزی هستند. این پنکه‌ها مناسب فضاهایی با متراژ کم هستند. پنکه‌های رومیزی ابعاد کوچکی دارند و همانطور که از نام آن‌ها پیداست عمدتا هنگام استفاده بر روی میز قرار می‌گیرند. پس هرچه ابعاد کمتری داشته باشند فضای کمتری را روی میز اشغال کرده و مناسب‌تر هستند.

پنکه ایستاده

پنکه ایستاده و پنکه رومیزی

به این مدل از پنکه‌ها، پرتابل هم گفته می‌شود. پنکه‌های ایستاده نسبت به پنکه‌های رومیزی ابعاد بزرگتری دارند و تقریبا می‌توان گفت برای هر فضایی مناسب هستند. برخی از این مدل‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاعی که دارند می‌توانند به عنوان پنکه رومیزی هم استفاده شوند. پنکه‌های ایستاده معمولا مجهز به ریموت کنترل هستند تا استفاده از آن‌ها راحت‌تر باشد.

پنکه سقفی

پنکه سقفی

پنکه‌های سقفی در گذشته کاربرد بیشتری داشتند و در حال حاضر بیشتر حالت نوستالژیک دارند و حتی در برخی از مکان‌ها از آن‌ها به عنوان دکور استفاده می‌شود ولی در عین حال نمی‌توان از کارایی آن‌ها برای خنک کردن فضاهای متوسط تا بزرگ چشم‌پوشی کرد. پره‌های پنکه‌های سقفی در گذشته بیشتر از جنس فلز و پلاستیک بودند ولی امروزه پنکه‌های سقفی چوبی هم در بازار موجود است که ظاهر شکیل و زیبایی هم دارند. پنکه‌های سقفی جدید در دو مدل یک حالتی و چهارفصل ارائه می‌شوند. پنکه‌های سقفی چهار فصل با چرخش معکوس به عنوان یک وسیله گرمایشی در فصل زمستان استفاده می‌شوند.

پنکه‌ دیواری

پنکه‌های دیواری مانند پنکه‌های رومیزی هستند با این تفاوت که به دلیل نصب بر روی دیوار فضایی را اشغال نمی‌کنند. از این مدل می‌توانید در فضای خانه و یا مغازه استفاده کنید. به دلیل اینکه این مدل‌ها بر روی دیوار نصب می‌شوند نسبت به مدل‌های رومیزی امنیت بیشتری برای کودکان و یا حیوانات خانگی دارند.

 پنکه مه‌پاش

پنکه مه پاش

پنکه‌های مه‌پاش ظرفیت خنک کنندگی بالایی دارند و با استفاده از آن‌ها دمای محیط در زمان کوتاهی 3 تا 5 درجه کاهش می‌یابد. اصول کار این مدل از پنکه‌ها بر اساس تبخیر آب است. این پنکه‌ها مجهز به یک مخزن آب هستند که با پمپ کردن آب از مخزن به بالای دستگاه و پرتاب پرفشار آب به بیرون باعث می‌شود تا جریان هوا با رطوبت همراه بوده و هوا خنک‌تر و مطبوع‌تر شود.

پنکه برجی

پنکه برجی

 طراحی این مدل از پنکه‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست مانند برج است و پره‌های آن عمودی هستند و در پایه پنکه می‌چرخند. مزیت پنکه‌های برجی نسبت به سایر مدل‌ها، کم صدا بودن و جابه‌جایی آسان آن‌ها است.

 پنکه بی پره

 این پنکه‌ها پره ندارند و فقط دارای یک حلقه با عمق چند سانتی‌ متری هستند که بر یک استوانه استوار است. موتور تعبیه شده در قسمت پایه استوانه‌ای شکل این دستگاه، هوا را به داخل دستگاه مکش کرده و از حلقه بالایی به بیرون می‌راند و در نهایت هوا از طریق سوراخ‌های حلقه خارج می‌شود. این مدل از پنکه‌ها نسبت به پنکه‌های سنتی باد و هوای خنک‌تر و مطبوع‌تری تولید می‌کنند، امنیت بیشتری دارند و در عین حال قیمت بالاتری هم دارند!

یک کولر گازی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های یک پنکه خوب چیست؟

بعد از آشنایی با انواع پنکه‌ها بهتر است در مقاله راهنمای کامل خرید پنکه با قابلیت‌ها و امکانات مورد استفاده در انواع پنکه‌ها آشنا شویم. برخی از این امکانات عبارتند از : 

1- قابلیت چرخش: چرخش خودکار باعث می‌شود تا پنکه بهتر بتواند فضای اطراف را خنک کند و محیط بیشتری را پوشش دهد.

2- قابلیت تنظیم ارتفاع: این قابلیت معمولا در پنکه‌های ایستاده کاربرد دارد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید ارتفاع سر پنکه را تغییر دهید.

قابلیت تنظیم ارتفاع پنکه

3-تنظیم سرعت: با استفاده از ویژگی تنظیم سرعت می‌توانید، سرعت پنکه را کم یا زیاد کنید. این قابلیت هوا را با سرعت بیشتری به گردش در می‌آورد.

4- کنترل از راه دور: برخی از مدل‌ها مخصوصا پنکه‌های دیواری و ایستاده مجهز به کنترل از راه دور هستند. برای تنظیم سرعت، چرخش پنکه و… می‌توان از ریموت کنترل استفاده کرد.

5- تایمر: برخی از پنکه‌ها این قابلیت را دارند که برای آن‌ها زمان کارکرد را مشخص کنید تا پس از اتمام این زمان پنکه به صورت خودکار خاموش شود.

6-پره: تعداد و جنس پره‌ها در میزان خنک کنندگی آن‌ها تاثیر دارد. پره‌های فلزی نسبت به پره‌های پلاستیکی هوا را با شدت و قدرت بیشتری پرتاب می‌کنند و خنک کنندگی بهتری دارند. همچنین هر چه تعداد پره‌ها بیشتر باشد هوای بیشتری را جابه‌جا کرده و و توانایی بیشتری در خنک کنندگی محیط اطراف دارند.

نکات کلیدی در راهنمای کامل خرید پنکه

در ادامه به بررسی چند فاکتور مهم می‌پردازیم که توجه به آن‌ها در هنگام انتخاب پنکه خالی از لطف نیست.

تناسب بین متراژ محیط و نوع پنکه

با توجه به تنوع مدل‌های پنکه ای که در بازار موجود است توجه به این نکته که کدام مدل را انتخاب کنید بسیار با اهمیت است زیرا همانطور که گفته شد هر کدام از انواع پنکه‌ها برای متراژ و فضای مشخصی مناسب هستند. به‌طور مثال پنکه‌های رومیزی مناسب فضاهای خیلی کوچک هستند و یا برای محیط‌هایی با متراژ بیشتر بهتر است از پنکه‌های سقفی و یا مه‌پاش استفاده کنید.

سهولت در تمیز کردن

 پنکه‌ای را انتخاب کنید که بتوانید به ‌راحتی آن را تمیز کنید زیرا اگر نتوانید به صورت دوره‌ای گرد و غبار را از روی پنکه پاک کنید، طول عمر پنکه کم شده و ممکن است پس از مدتی مجبور به تعمیر و یا تعویض آن شوید.

میزان صدا

میزان صدایی که یک پنکه تولید می‌کند بسیار با اهمیت است. مثلا اگر پنکه‌ای که در محیط کارتان از آن استفاده می‌کنید پرصدا باشد می‌تواند باعث از بین رفتن تمرکز شما در هنگام کار شود.

جمع‌بندی

یکی از ابزارهای اساسی در تهویه و سرمایش فضاهای کوچک و متوسط پنکه است به خصوص در فصل بهار و پاییز که به سیستم‌های سرمایش قوی مانند کولر، نیازی نیست. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، انواع مختلفی از پنکه‌ها در بازار موجود است که می‌توانید با توجه به متراژ فضا و امکانات مورد نیازتان، مدل مناسب را انتخاب کنید و از محیطی با تهویه خوب و هوای مطبوع لذت ببرید. امیدوارم مطالب گفته شده در جهت راهنمای کامل خرید پنکه برای شما مفید بوده باشد.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.