عوامل تاثیرگذار در کیفیت تصویر تلویزیون

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام خرید تلویزیون با آن مواجه هستیم، انتخاب یک تلویزیون با کیفیت تصویر مطلوب است. داشتن تلویزیونی با تصاویری واضح، روشنایی و دقت رنگ بالا، شوق تماشای فیلم‌ و مستند‌هایی مهیج را در بینندگان ایجاد خواهد کرد. عوامل گوناگونی در نمایش هرچه جذاب‌تر تصاویر نقش دارند. در این مقاله سعی داریم تا عوامل تاثیرگذار در کیفیت تصویر تلویزیون را بررسی کنیم.

رزولوشن(وضوح تصویر)

رزولوشن تقریبا مهم‌ترین پارامتر در کیفیت تصویر است. پنل نمایشگر‌ها از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده است. به مجموع تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ی صفحه نمایش رزولوشن گفته ‌می‌شود. در واقع هر چه تعداد پیکسل‌ها در صفحه نمایش بیشتر باشد، تلویزیون قادر به ارائه تصاویری واضح‌تر است. رزولوشن صفحه نمایش‌ها با عددی به شکل ضرب دو عدد مثل ۱۰۸۰×۱۹۲۰ بیان می‌گردد. عدد اول تعداد پیکسل‌هایی که در طول صفحه‌ نمایش قرار دارند و عدد دوم تعداد پیکسل‌های عرض صفحه نمایش را بیان می‌کند. برای درک بهتر مفهوم پیکسل، کافی است تا به فاصله خیلی نزدیک به صفحه تلویزیون بروید، خواهید دید که چگونه شبکه ای از نقاط رنگی کوچک ساخته شده است. ولی هنگامی که از صفحه دور می‌شوید این نقاط کوچک در یک نقطه بزرگتر ادغام می‌شوند و تنها چیزی که می‌بینید یک تصویر بزرگ است.

 کنتراست

یکی دیگر از پارامتر‌های مهم برای سنجش کیفیت تصویر، کنتراست است. کنتراست در واقع معیاری است که فاصله‌ی بین روشن‌ترین سفید را با تاریک‌ترین سیاه مشخص می‌کند که معمولا با یک نسبت عددی مشخص می‌شود. هرچه مقدار کنتراست بیشتر باشد به این معنی است که تلویزیون می‌تواند بین رنگ روشن و تیره تعداد رنگ‌های بیشتری را نمایش دهد. به علاوه انعکاس نور‌ها و تفکیک رنگ‌ها از دقت بیشتری برخوردار است. تفاوت کنتراست بالا و پایین هنگام تماشای فیلم در اتاق تاریک مشخص می‌گردد. اگر تصویری که تلویزیون نمایش می‌دهد دارای رنگ تیره باشد، در تلویزیون‌های با کنتراست پایین رنگ‌های مشکی خاکستری به نظر می‌رسند ولی اگر سیاه نمایش داده شوند، کنتراست تلویزیون بیشتر خواهد بود. تفاوت کنتراست در محیط‌هایی با نور کم محسوس تر است و اگر از طرفدارن تماشای فیلم در تاریکی هستید، حتما تلویزیونی با کنتراست بالا انتخاب بهتری برای شماست.

HDR و HDR10

HDR مخفف کلمه‌ی High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا، از اصطلاحات پرکاربرد تلویزیون‌هاست. این ویژگی در واقع نوعی کنتراست مکمل است، زیرا رنگ‌های سفید را روشن‌تر و رنگ‌های سیاه را تیره‌تر نشان می‌دهد. همین موضوع در شکل گیری تصاویری با عمق بیشتر و رنگ‌هایی شفاف‌تر نقش به‌سزایی دارد. این تکنولوژی هر روزه با تولید فرمت‌های جدید در حال پیشرفت است HDR10 برای خلق کنتراست بهتر، بازه‌ی دینامیکی یعنی همان نسبت نور و تاریکی را در تصاویر افزایش داده و تصاویری با بیشترین شباهت به واقعیت را خلق می‌کند. در واقع این استاندارد در مقایسه با فرمت‌های معمولی HDR تصویری روشن‌تر و با رنگ‌هایی غنی را ایجاد خواهد کرد.

Dolby vision

کامل ترین مکمل در تلویزیون‌ها برای ارائه بهتر رنگ‌ها می‌باشد. دالبی ویژن با تنظیم صحنه به صحنه و حتی فریم به فریم تصویر، جزئیات بیشتری را همراه‌ با دقت رنگ بالاتر به کاربر ارائه می‌کند. بهینه‌سازی محتوا در هر تصویر به‌ صورت مجزا انجام می‌شود. البته فرایند دالبی ویژن به تولیدکننده‌های محتوا امکان می‌دهد تا تنظیمات تصویر را در سطوح بسیار جزئی بهبود دهند. به‌ علاوه تنظیمات بیشتری نسبت به فرمت مرسوم و سنتی HDR10 در دالبی ویژن پشتیبانی می‌شود. به‌عنوان مثال HDR10 حداکثر از روشنایی هزار نیت (Nit) در تلویزیونی پشیبانی می‌کند. این آمار برای دالبی ویژن به 10 هزار نیت می‌رسد. HDR10 اجازه می‌دهد رنگ را با استفاده از 10 بیت داده مشخص کنند، در حالی که Dolby Vision حداکثر 12 بیت را پشتیبانی می کند، شاید در نگاه اول این تفاوت 2 بیتی چشمگیر نباشد اما در عمل تفاوت بیشتر خواهد بود. با 10 بیت میتوان 1024 رنگ ثانویه را از هر رنگ اصلی ایجاد کرد که کمی بیشتر از یک میلیارد رنگ را در اختیار شما قرار می دهد در حالی که 12 بیت می تواند امکان انتخاب رنگ ثانویه را به 4096 افزایش دهد که در نهایت 48 میلیارد رنگ را برای تولیدکننده محتوا فراهم می کند.

پنل

پنل IPS: از بهترین پنل‌های موجود در صفحه ‌نمایش است که روی موبایل، لپتاپ و تلویزیونهای خانگی استفاده می‌شود. پنل‌های IPS به دلیل ویژگی‌هایی که در ساختار خود دارند، دقت رنگ بسیار بالایی داشته و هم‌چنین میزان پراکندگی نور در آن‌ها بسیار کم است. به همین علت زاویه دید گسترده‌تری نسبت به سایر پنل‌ها دارند. به نحوی‌ که تا زاویه ۳۶ درجه، بیننده در در کیفیت تصاویر، تغییری حس نخواهد کرد. نکته مهم دیگر در پنل IPS ضدضربه بودن آن است. چیدمان زیر پیکسل‌ها در این پنل به گونه‌ای است که در برابر ضربه‌هایی با شدت کم و متوسط مقاوم خواهد بود و این یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت پنل IPS است.

پنل TN: این پنل‌ها کنتراست بالایی دارند و از تکنولوژی کریستال‌های مایع استفاده می‌کنند. این پنل‌ها به علت قیمت ارزان مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها در تولید محصولات اکونومیک هستند. در پنل TN با تغییر زاویه دید بیننده، رنگ‌ها متفاوت به نظر می‌رسند، از این رو برای کاربرانی که به دقت رنگ بیشتری نیاز دارند و در حوزه‌های گرافیکی یا ویرایش تصویر فعالیت می‌کنند این پنل پیشنهاد نمی‌شود. از ویژگی‌های مثبت پنل‌های TN می‌توان به سرعت پاسخگویی فرکانسی بالا اشاره کرد.

پنلVA: این پنل ترکیبی از ویژگی‌های پنل IPS و TN است‌. دقت رنگ پنل VA از پنل TN بیشتر بوده ولی نسبت به IPS ضعیف‌تر است. زاویه دید در این پنل ۲۰ درجه می‌باشد و زمان پاسخگویی در پنل نسبت به دو پنل دیگر بیشتر است، درنتیجه گزینه مناسبی برای بازی نخواهد بود.

کدام یک از پنل‌های بالا را برای خرید انتخاب کنم؟

نمایشگرهای IPS، زاویه و میدان دید وسیع‌تری دارند و هم‌چنین با تغییر زاویه دید تماشاگر، کیفیت تصویر در این نوع تلویزیون‌ها حفظ خواهد شد. به علت ساختار این نوع صفحه نمایش، رنگ‌ها طبیعی‌تر دیده می‌شود از طرفی پنل‌های VA، کنتراست و دقت رنگ بسیار زیادی دارند. این نمایشگرها نسبت به پنل‌های TN می‌توانند طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را نمایش دهند. نمایشگرهای TN با نرخ تازه‌سازی تصویر 240 هرتزی و زمان پاسخگویی فرکانسی بالایی که دارند؛ برای گیمر‌های حرفه‌ای انتخابی معقول هستند.

ساختار فنی تلویزیون‌

LED، همان LCD است ولی با این تفاوت که به جای لامپ‌های فلورسنت که عمر کوتاهی دارند، لامپ‌های LED به کار رفته است در تلویزیون‌های LED نور سفید (White Backlight) از فیلترهای کوچکی که نور سفید را به قرمز، آبی و سبز تبدیل می‌کند عبور می‌کند. این تلویزیون‌ها، طول عمر بالا و قیمت مناسبی دارند و تمام این عوامل، دست به دست هم داده‌اند تا به یکی از صفحات نمایشی پرطرفدار تبدیل بشود. از معایب این چراغ های LED این است که نور سفید را کمی زردتر ساطع می‌کنند، بنابراین رنگ‌ها کمی کدرتر از حالت طبیعی نمایش داده می‌شوند. تلویزیون‌های OLED فناوری خاص خود را برای روشن کردن پنل دارند و از تکنولوژی نور پس زمینه استفاده نمی‌کنند. در تلویزیون‌های OLED پیکسل ها در تولید تصاویر نقش آفرینی می‌کنند و پیکسل‌ها به صورت مجزا روشن و خاموش می‌شوند. در تلویزیون‌های OLED چون خود پیکسل‌ها نور تولید می‌کنند، درخشندگی تصاویر بیشتر است. در نتیجه برای استفاده در محیط‌های تاریک گزینه‌ی مناسبی هستند. با خاموش شدن پیکسل‌ها و کاهش نور آنها رنگ‌های مشکی و تیره پدید می‌آیند، به همین علت است که از OLED با عنوان پادشاه نمایش رنگ مشکی یاد‌ می‌شود. در تلویزیون‌های QLED با استفاده از فناوری QUANTUM DOT، یک لایه از نقاط کوانتومی به سیستم LED اضافه شده است. این نقاط بسیار ریز ساطع کننده نور با توجه به اندازه‌های متفاوتی که دارند، نور LED دریافتی را در طول موج‌های گوناگون منعکس می‌کنند. تفاوت در طول موج‌ها طیف رنگی گسترده‌ای را به‌وجود می‌آورد. همین موضوع باعث تولید بی‌شمار رنگ‌ها می‌شود. نکته‌ی مهم در مورد تلویزیونهای QLED این است که نور پس زمینه در یک مرحله با فیلتر شدن توسط نقاط کوانتومی، کمی کاهش می‌یابد. همین مسئله موجب می‌شود تا QLED در مقایسه با OLED که نور توسط خود پیکسل‌ها تولید می‌شود، روشنایی کمتری داشته باشد ولی از نظر تولید گسترده‌تر رنگ و شفافیت تلویزیون‌های QLED پرچمدار هستند.

MEMC

تکنولوژی MEMC فناوری تطبیق نرخ فریم (Frame Rate) فیلم، با نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) صفحه نمایش تلویزیون یا گوشی موبایل می‌باشد. نرخ تازه‌سازی صفحه (Hz)، در حقیقت تعداد دفعاتی است که یک صفحه نمایشگر می تواند تصاویر را در یک ثانیه تغییر دهد. از طرفی دیگر نرخ فریم، تعداد تصاویری است که در هر ثانیه به نمایش در می آید. هرچه این نرخ فریم بیشتر باشد، حرکت ویدئو راحت‌تر و روان‌تر می‌شود. برای نمایش بهتر فیلم‌ها باید نرخ تازه سازی نمایشگر، با نرخ فریم محتوای ویدئویی یکسان باشد، تکنولوژی MEMC با تطبیق این دو نرخ و کنترل لرزش‌های تصویر، فیلم‌ها‌ را روان و بدون ‌پرش به نمایش می‌گذارد. برای تماشای فیلم‌هایی با تحرک سریع و مسابقات ورزشی و فوتبال این تکنولوژی به‌شدت کاربردی است و باعث افزایش سرعت انتقال تصاویر در نمایشگر می‌شود.

 

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مقاله شناخت کافی را در مورد عوامل تاثیر گذار در کیفیت تصاویر صفحه نمایش، کسب کرده باشید. شناخت صفحه نمایش‌ها به شما کمک خواهد کرد تا با مشخص نمودن سطح نیاز خود، بتوانید تلویزیونی ایده‌آل با مناسب‌ترین کیفیت تصویر را انتخاب کنید تا پاسخگوی نیازهای شما باشد. ما در کالای‌خونه در تلاشیم تا با عرضه‌ی بهترین‌ها، مشاوره تخصصی و فروش اقساطی برای خرید یک تلویزیون باکیفیت شما را همراهی کنیم.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.