هر آنچه که باید در مورد آبسردکن و یخساز بدانید.

نوشیدن آب یخ و گوارا همراه با تکه‌های یخ شناور در آن حس طراوت و تازگی عجیبی را به وجود شما می‌بخشد. به ویژه در فصول گرم سال که به علت مصرف بیشتر مواد آشامیدنی، آب سرد و یخ از تقاضای بیشتری برخوردار هستند. چنانچه یک روز گرم در اوج تشنگی از بیرون به خانه بیایید، اولین چیزی که حال شما را جا می‌آورد یک لیوان نوشیدنی تگری با یخ‌هایی است که از یخساز به درون لیوانتان می‌لغزند. بدین جهت یخساز و آبسردکن یخچال‌ فریزرها ابزاری مهم و کاربردی برای دستیابی به آب سرد و یخ شناخته می‌شوند. هم‌چنین وجود آبسردکن و یخساز از باز و بسته نمودن بیهوده درب یخچال جلوگیری می‌کنند و فضای داخلی یخچال نیز دیگر به خاطر وجود بطری‌های آب و قالب‌های یخ اشغال نخواهد شد. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی انواع مختلف یخساز و آبسردکن و چگونگی ساز و کار آن بپردازیم، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

انواع آبسردکن‌ها

  • آبسردکن مکانیکی (تانک داخلی)

این نوع از آبسردکن دارای یک تانک داخلی است که در ابتدا باید تانک پشت درب يخچال كه به آبريز روی درب آن متصل است، به صورت دستی پر شود. سپس می‌توانيد با فشار به پدال آبریز آب سرد را دریافت کنید.

  • آبسردکن اتوماتيک (اتصال مستقيم به آب شهری)

آبسردکن‌های اتوماتیک نیز دارای سیستم اتصال به آب شهری هستند و نیازی به پرکردن مخزن ندارند و به

طور مداوم آب سرد را در اختیار مصرف کنندگان می‌گذارند. در برخی از محصولات علاوه بر آب، یخ نیز به صورت اتوماتیک از همان محفظه‌ی آبریز خارج می شود.

دسترسی به آب سرد و یخ در این نوع از محصولات، به دو شکل می باشد:

1- یک پدال مشترک برای یخ و آب وجود دارد که در این حالت باید از روی پنل LED محفظه درب یخچال، حالت آب یا یخ انتخاب گردد.

2- در برخی دیگر از محصولات دو پدال مجزا برای یخ و آب وجود دارد، در نتیجه دیگر نیازی به انتخاب وضعیت آب یا یخ وجود ندارد.

انواع یخساز

  • یخساز مکانیکی

در این حالت قالب های یخ در محل مخصوصی از فریزر قرار دارند و باید آن ها را به صورت دستی پر کنید. هنگامی که می‌خواهید از یخ استفاده کنید، کافیست پیچ متصل به قالب ها را بپیچانید تا یخ‌ها به محفظه‌ای که در زیر قالب‌ها تعبیه شده است، ریخته شوند.

  • يخساز اتوماتيک داخلی

در برخی از یخچال فریزرها باکسی در داخل فریزر وجود دارد که یخ‌ها در آن قرار می‌گیرند. این یخساز به آب شهری متصل می‌باشد و به طور اتوماتیک با توجه به سنسورهای موجود،قالب هایی که درون آن قرار دارد را با آب پر می کند و فرآیند تولید یخ انجام می شود به این ترتیب باکس یخ، پس از خالی شدن آن مجددا پر می‌شود. در این حالت حجم یخ بیشتری در اختیار دارید و به علت وجود فیلتر آب، یخ‌ها نیز از کیفیت بالایی برخوردارند.

  • یخساز اتوماتیک

یخساز های اتوماتیک به آب شهری متصل هستند و فرایند پرشدن قالب، انجماد و خروج از قالب همه به طور خودکار انجام می‌شود. در اين حالت همانند آبريز اتوماتيک، شما فقط كافيست پدال محفظه موجود روی درب فريزر را فشار دهيد و به ميزان موردنياز يخ برداريد. پدال یخ و آبریز در برخی مدل‌ها یکی است و در برخی دیگر برای هریک از یک پدال مجزا استفاده شده است. در آبسردکن‌های تک پدال ابتدا بايد حالت يخ را از روی پنل محفظه آبریز انتخاب كنيد. از این رو به مجموعه این امکانات یخساز اتوماتیک سه حالته گفته می‌شود که به وسیله آن سه حالت: آب سرد، یخ قالبی و یخ خرد از طریق محفظه روی درب فریزر برای شما فراهم است. در مدل‌هایی که پدال آب و یخ متفاوت هستند، برای استفاده از یخ دیگر لازم نیست از روی پنل، حالت یخ را انتخاب کنید چون این دریچه فقط به محفظه یخ متصل است مگر اینکه بخواهید نوع یخ (قالبی یا خرد) را انتخاب کنید.

مقایسه

به طور کلی مهم‌ترین مزیت آبسردکن‌ها را می‌توان جلوگیری از باز و بسته نمودن بیهوده درب یخچال دانست. ولی آبسردکن‌های اتوماتیک نسبت به آبسردکن‌های مکانیکی که دارای مخزنی با حجم محدود هستند، آب سرد بیشتری را در اختیار می‌گذارند. به علاوه به علت دارا بودن فیلتر تصفیه، آب و یخ را با کیفیت بهتری تولید می‌کنند. در یخسازهای مکانیکی و اتوماتیک داخلی برای برداشتن یخ، مجبور به باز کردن درب فریزر هستید ولی در یخسازهای اتوماتیک نیازی به بازنمودن درب اصلی نیست. لازمه اتصال به آب شهری می تواند از معايب سيستم‌های اتوماتیک باشد زيرا در صورت فاصله داشتن محل يخچال از شير آب، برای راه اندازی آن نياز به لوله كشی و انجام فرایندهایی گاها مشقت بار است.

طرز کار یخسازها

طرز کار یخساز دستی بسیار ساده است. تنها کافی است قالب‌ها را پرکنید و در یخچال بگذارید تا یخ بزند، سپس با پیچاندن پیچ یخساز یخ‌ها به درون محفظه زیرین ریخته شده و آماده مصرف هستند. اما در یک یخساز اتوماتیک، بخش‌های زیادی مشغول هستند تا یخ به داخل لیوان شما بیافتد. برای این چرخه، ابتدا یک تایمر شیر آب را فعال می‌کند. پس از فعال شدن شیر آب، قالب یخ در طی ۷ ثانیه پر از آب می‌شود. (البته این زمان ممکن است بین یخچال‌هایی با برندهای مختلف فرق کند) زمانی که ترموستات تشخیص دهد آب به یخ تبدیل شده است، المنت حرارتی را فعال می‌کند تا لبه‌های قالب را کمی گرم کند. بدین ترتیب یخ راحت‌تر خارج می‌شود سپس موتور یخساز بازوهای محرک را فعال می‌کند تا تکه‌های یخ را بردارد و داخل باکس ذخیره کند. هنگامی که که یخ‌ها به درون ظرف سرازیر شدند، بازوی نگهدارنده سر جای خود باز می‌گردد. سپس، با فشار دادن اهرم دیسپنسر، یخساز فعال شده و یخ از دریچه به پایین می‌افتد. یخساز های اتوماتیک داخلی نیز فرایندی شبیه یخسازهای اتوماتیک دارند ولی با این تفاوت که در آن‌ها یخ‌ها باید با بازگشایی یخچال و از باکس خارج شوند اما در یخسازهای اتوماتیک داخلی محفظه‌ای روی درب یخچال خارج برای این موضوع تعبیه شده است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی داشتیم به معرفی انواع آبسردکن و یخساز یخچال فریزرهای خانگی بپردازیم. در یخچال‌هایی که مجهز به آبسردکن و یخساز اتوماتیک هستند، همیشه خیالتان از بابت آماده بودن یخ و آب خنک آسوده است، چراکه مداوما به آب شهری متصل هستند و در صورت استفاده از یخ و آب، طی یک چرخه مداوما تولید آن‌ها تکرار می‌شود. یخسازها و آبریزهای دستی نیز دارای مخزن هستند که باید توسط خود افراد پر شوند و در صورت عدم توجه به پرکردن مخزن و قالب‌ها دیگر یخ و آب خنک در دسترس نخواهد بود. امیدواریم خریداران محترم  شناخت کافی را در مورد انواع آبسردکن و آبریز کسب کرده باشند. وب‌سایت کالای خونه عرضه کننده انواع یخچال و فریزر با امکانات پیشرفته و متوسط و بالاخص دارای آبسردکن و یخساز‌های مکانیکی و اتوماتیک می‌باشد. مشتریان گرامی می‌توانند حتی با بودجه‌های کم نیز خریدی مطمئن را تجربه کنند.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.