بررسی تفاوت‌های ماکروفر و ماکروویو و سولاردام؛ کدام یک را بخریم؟

ماکروفر، ماکروویو یا سولاردام؟ این سوال به‌ ظاهر ساده یکی از چالش‌های مهم در زمینه خرید وسایل آشپزی است که برای بسیاری هنوز جواب آن مبهم است. اما چرا مبهم؟ چون همه ما بارها اسم این وسایل را شنیده‌ایم اما به دنبال اینکه چه ویژگی‌های متفاوتی دارند نرفته‌ایم و الان برای ما یک چالش بوجود آمده است. با کالای‌خونه تا انتهای این مطلب همراه باشید تا یکبار برای همیشه این سوال‌تان را پاسخ دهیم.

اجاق گاز

وسیله‌ای برای پخت و پز است که با گاز‌های طبیعی کار کرده و داری انواع مختلفی مثل توکار و مبله است که می‌شود برای پخت انواعی از غذاها بخصوص پخت انواع کیک‌های خوشمزه از آن استفاده کرد و یک تجربه شیرین از آشپزی را تجربه نمود. بخش فر در برخی اجاق گازها با جریان گاز شهری و شعله غذا را می‌پزد ولی در برخی دیگر فر برقی و دارای المنت است.

در یک مطلب جدا، به طور مفصل راجع به اجاق‌گاز‌های مبله و صفحه‌ای صحبت کردیم. می‌توانید از طریق این لینک از آن مطلب دیدن فرمایید.

فر برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فر برقی از یک یا چند المنت حرارتی برای ایجاد گرما و پخت مواد غذایی استفاده می‌کند. در بعضی مدل‌ها این المنت‌ها در پایین دستگاه قرار گرفته‌اند و در بعضی مدل‌ها هم در بالا و هم در پایین آن از این المنت‌ها استفاده می‌شود. ترموستات دستگاه میزان حرارت را اندازه می‌گیرد و با خاموش و روشن کردن المنت‌ها حرارت درون دستگاه را روی میزان مورد نظر نگه می‌دارد. همچنین فن‌هایی در این فرها تعبیه شده که هوای گرم تولید شده توسط المنت‌ها را به گردش در می‌آورند به این صورت گرما به طور یکسان به همه‌ قسمت‌های مواد غذایی می‌رسد و به‌صورت یکنواخت پخته می‌شوند.

گرم کردن به وسیله‌ی امواج الکترومغناطیسی

ابزارهای گرم کننده با اشعه به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل ماکروفر‌، ماکروویو و سولاردام است. در ادامه به تعریف هرکدام می‌پردازیم:

1. ماکروفر

دستگاهی است که با تولید گرما به وسیله امواج الکترومغناطیسی در طول موج پایین، باعث پخت غذا می‌شود. داشتن المنت موضوع بسیار قابل توجهی در ماکروفر است، چون به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید انواع مدل پخت و پز‌ و گریل‌ کردن را برای غذا‌های مختلف و کیک و شیرینی‌ها، داشته باشید. ماکروفر دارای فن است و باعث می‌شود تا گرما در محیط داخلی فر به طور یکسان پخش شود.

2. ماکروویو

دستگاهی است که با تولید گرما با استفاده از اشعه و المنت تابشی باعث گرم کردن غذا می‌شود. امواج تولیدی در ماکرویوو به دلیل فرکانس بالایی که دارند باعث می‌شوند که مولکول‌های آب درون مواد غذایی موجود در دستگاه، جنبش بالایی پیدا کنند و امواج ماکروویو با جذب شدن در مواد دارای آب باعث بالا رفتن دمای آن و پخته شدن غذا می‌شوند. یکی از ایرادات اصلی ماکروویو این است که غذا به بصورت یکسان پخت نمی‌شود، در نتیجه برای گرم کردن یا پخت غذا لازم است تا چندین بار غذا را زیر و رو کنید‌، زیرا قسمت آبدار یا قسمت‌های پایین غذا و یا قسمت درونی غذا سریع‌تر گرم می‌شود، در صورتی که روی غذا گرم نمی‌شود.

3. سولاردام

دستگاهی‌ است که علاوه بر اشعه از گرم کننده‌های سرامیکی و ذغالی برای حرارت دادن به غذا استفاده می‌کند. در سولاردام در بالا و در کف دستگاه، المنت نوری یا گرم‌کننده ذغالی وجود دارد. سولاردام تمام ویژگی‌های ماکروویو را دارد، حتی در سولاردام می‌توانید غذایتان را گریل نیز کنید. در واقع در سولاردام، سیستم پخت ماکروویو وجود دارد اما المنت‌های نوری نیز، اضافه گردیده است.

ورود ممنوع

در ماکروویو به دلیل استفاده از امواج الکترو مغناطیسی در گرم کردن غذا استفاده از وسایل فلزی ممنوع می‌باشد. فلزات با داشتن رسانش قوی زودتر گرم می‌شوند و امکان بالارفتن بیش از حد دما و آتش سوزی در آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این فلزات به دلیل داشتن الکترون آزاد تحریک پذیری بیشتری دارند، با قرار گرفتن ظروف فلزی یا فویل در معرض امواج ماکروویو، در آن‌ها جریان الکتریکی برقرار شده و باعث جرقه زدن می‌شوند. گرم کردن غذا با ظروف پلاستيکي نیز داخل مايکرويو، احتمال بروز سرطان در افراد را افزايش مي دهد، چون در اثر حرارت زياد، ساختار شيميايي آنها تغيير مي کند و مواد سمي وارد غذا مي شود. پس بهتر است ظروف و کیسه‌های پلاتستیکی را داخل ماکروویو قرار ندهید.

مقایسه ماکروفر، ماکروویو و سولاردام

  • ماکروفر، پخت غذا را به وسیله گرما انجام می‌دهد. اما ماکروویو گرم کردن غذا را علاوه بر گرما با استفاده از امواج نیز انجام می‌دهد. ماکروفر پخت غذا را انجام می‌دهد و با ماکروویو، می‌توانید غذایتان را گرم کنید.
  • ماکروفر و سولاردام بدلیل تولید اشعه تا حدی مضر هستند.
  • سولاردام می‌تواند کار هر دو دستگاه ماکروفر و ماکروویو را انجام دهد‌، یعنی هم پخت غذا و هم گرم کردن آن را انجام دهد.
  • ماکروفرها از لوازم مدرن‌تری در آشپزخانه هستند و محبوبیت بسیار زیادی دارند، چون در زمینه‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سولاردام 3 برابر سریع‌تر از اجاق گاز، غذای شما را گرم می‌کند. همچنین سرعت پخت غذا در سولاردام یک ششم ماکروویو است.
  • سولاردام نوع به‌روز‌تری از ماکروفر است که علاوه بر امواج، بدلیل دارا بودن لامپ هالوژنی با نور زیاد، به گریل شدن و برشته شدن غذا از زیر و رو کمک می‌کند.
  • برای آشپزی در سطح حرفه‌ای، استفاده از ماکروفر بهتر از سولاردام و ماکروویو می‌باشد، فقط زمان پخت کمی بیشتر می‌شود.
  • اگر درگیری کاری زیادی دارید و در طول روز فرصت کافی برای پخت و پز غذا ندارید و بیشتر به دنبال گرم کردن غذا یا یخ زدایی هستید، بهترین انتخاب ماکروفر می‌باشد.
  • در صورت خرابی لولا‌‌ی درب ماکروویو، به هیچ وجه آن را روشن نکنید، زیرا باعث نشت امواج ماکروویو به بیرون می‌شود.
  • نکته جذاب در مورد سولاردام این است که غذا در آن خشک نمی‌شود ولی در ماکروویو به علت جنبش و تبخیر مولکول‌های آب امکان خشک شدن غذا وجود دارد.
کالای خونه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.