یک کولر گازی خوب چه ویژگی‌ هایی دارد؟ راهنمای خرید کولر گازی

در فصول گرم سال، با افزایش دما و تغییرات آب و هوایی نیاز به سیستم‌های تهویه‌ای نظیر کولر گازی افزایش می‌یابد. کولر گازی یکی از پرکاربردترین سیستم‌های تهویه است که با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی که دارد مانند تنظیم دما، کنترل رطوبت و قابلیت اتصال به شبکه‌های هوشمند، باعث افزایش کیفیت هوا و کنترل دمای محیط می‌شوند. انتخاب کولر گازی مناسب برای فضای مورد نظر بسیار مهم است و عوامل زیادی در این انتخاب تاثیر دارند. اگر به دنبال خرید کولر گازی برای محل زندگی و یا محیط کار خود هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کولر آبی یا کولر گازی؟!

ممکن است در ابتدا این پرسش برای شما مطرح شود که ” کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟ ” پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد و شما می‌توانید با بررسی عواملی مانند شرایط آب و هوای محل زندگیتان، میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید و نوع محیط بهترین انتخاب را داشته باشید. در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک، کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی انتخاب مناسب‌تری هستند. زیرا با آب کار می‌کنند و باعث افزایش رطوبت محیط شده و مانع خشک شدن هوا می‌شوند. کولرهای گازی بیشتر مناسب مناطقی هستند که دما و رطوبت در آن‌ها زیاد است. زیرا این کولرها نه تنها رطوبت تولید نمی‌کنند بلکه هوا را خشک کرده و از افزایش رطوبت محیط جلوگیری می‌کنند. البته هرکدام از این مدل کولرها مزایا و معایبی نیز دارند که در بخش بعدی آن را توضیح خواهیم داد.

مزایا و معایب

هزینه خرید و نگه‌داری کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی بسیار کمتر است ولی در مقابل میزان خنک کنندگی کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی بسیار بیشتر است. کولرهای آبی در زمینه میزان مصرف آب و کولرهای گازی در زمینه مصرف برق پر مصرف هستند. کولرهای گازی بسیار کم صدا بوده و به دلیل استفاده از فیلترهای مخصوص هوای سالم‌تری ایجاد می‌کنند ولی به دلیل استفاده از گاز مبرد احتمال دارد به لایه اوزون آسیب بزنند. کولرهای آبی آسیب‌های زیست محیطی کمتری دارند. ولی به دلیل نصب در محیط باز و کار با آب احتمال زنگ زدگی دارند. همچنین به دلیل استفاده از پوشال احتمال رشد باکتری و قارچ در آن‌ها زیاد است که می‌تواند باعث بروز آلرژی و برخی بیماری‌های تنفسی شود. با همه این توضیحات نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که کدامیک بر دیگری برتری دارند و انتخاب با شماست که کدام یک را برای محیط مورد نظرتان انتخاب کنید.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی یک دستگاه تهویه مطبوع است که به عنوان یک جایگزین مناسب برای کولرهای آبی در مناطق بسیار گرم و با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام آن پیداست این دستگاه از یک نوع گاز برای خنک کردن محیط استفاده می‌کند که به آن گاز مبرد می‌گویند. گازهای مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی معمولا از نوع R134a ،R22 و R410A هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. کولرهای گازی با استفاده از یک سیستم فشار پایین و بالا، هوای گرم را جذب کرده، آن را خنک می‌ کند و دوباره به فضا منتقل می‌کند. بنابراین با کاهش فشار بخار در هوا باعث خشک شدن هوای محیط و کاهش رطوبت آن می‌شود. 

کولر گازی تی سی ال
کولر گازی تی سی ال
برای خرید کولر گازی اینجا کلیک کنید

کمپرسور

مهم‌ترین قسمت کولر گازی کمپرسورها هستند. کمپرسور با مصرف انرژی، گاز مبرد را حبس کرده و آن را متراکم می‌کند. در اثر این فرآیند هوا از طریق لوله‌های خنک کننده یا کندانسور گرمای خود را از دست داده و با ورود به قسمت  داخلی دستگاه باعث خنک کردن هوای محیط می‌شود. کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی مدل‌های مختلفی دارند ولی مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از کمپرسورهای روتاری (Rotary)، پیستونی (Reciprocating) و اسکرول (Scroll). هرکدام از این کمپرسورها با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های که دارند کاربردهای متفاوتی دارند اما به‌طور کلی کمپرسورهای روتاری پرکاربردتر هستند. کمپرسور پیستونی بیشتر مناسب مناطق بسیار گرم است و توانایی خنک کنندگی بهتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد ولی کمپرسور روتاری توانایی بهتری برای کار در مناطق معتدل و مرطوب دارد. به دلیل قدرت بالای کمپرسور اسکرول، این کمپرسور بیشتر در کولرهای گازی ایستاده استفاده می‌شود.

اینورتر (Inverter)

شاید برای شما این سوال مطرح شود که” چرا کمپرسور اینورتر را در دسته‌بندی انواع کمپرسورها نام نبردیم؟!” پاسخ این سوال این است که اینورتر یک نوع کمپرسور مجزا نیست بلکه قابلیتی است که با استفاده از یک برد الکترونیکی به کمپرسور اضافه می‌شود و در تمام انواع کمپرسورها قابل استفاده است. در کولر گازی‌هایی که قابلیت اینورتر ندارند زمانی که دمای محیط به مقداری که برای دستگاه تنظیم کرده‌ایم رسید کمپرسور خاموش می‌شود و با گذشت زمان و هنگامی که دمای محیط دوباره افزایش یافت کمپرسور مجددا شروع به کار می‌کند. بنابراین کمپرسور در این نوع کولرها یا خاموش است یا روشن. در کولرهای گازی مجهز به سیستم اینورتر در زمان رسیدن به دمای تنظیم شده، کمپرسور خاموش نمی‌شود و فقط دور موتور کاهش می‌یابد. بنابراین موتور و کمپرسور این کولرهای گازی دائما خاموش و روشن نمی‌شوند و فقط سرعت گردش در آن‌ها تغییر می‌کند. در کولرهای گازی اینورتر به دلیل این که نیازی به خاموش و روشن شدن پی در پی نیست مصرف برق بسیار کمتر شده و تا 60 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. 

مهم‌ترین ویژگی‌های کولر گازی

هرکدام از مدل‌های کولر گازی دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی هستند که بررسی دقیق آن‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

ظرفیت خنک کننده (Cooling Capacity)

ظرفیت خنک کننده در کولرهای گازی به میزان توان خنک کنندگی دستگاه اشاره دارد. این مقدار معمولا با واحد British Thermal Unit / Hour) BTU/h یا به واحد وات نمایش داده می‌شود که نوعی استاندارد اندازه‌گیری برای سنجش قدرت خنک کنندگی کولر گازی در بریتانیاست. ظرفیت خنک کننده نشان دهنده مقدار حرارتی است که یک کولر گازی قادر به جذب و حذف آن از فضا در یک بازه زمانی مشخص است. به‌طور کلی هرچه ظرفیت خنک کننده بیشتر باشد، کولر گازی قادر به خنک کردن فضای بزرگتر یا فضایی با دمای بالاتر خواهد بود. 

ضریب BTU × مساحت اتاق (مترمربع) = ظرفیت نهایی BTU

به طور مثال، اگر اتاقی با متراژ 20 متر مربع با شرایط معمولی دارید. اگر ضریب BTU را 500 در نظر بگیریم، به کولری با ظرفیت حدودی 10000BTU نیاز خواهید داشت.

میزان بهره‌وری انرژی (EER)

بهره‌وری انرژی (Energy Efficiency Ration) یکی از معیارهای مهم برای اندازه‌گیری کارایی انرژی کولرهای گازی است. EER نسبت میان توان خنک کننده به توان مصرفی برق ورودی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان بهره‌وری انرژی نشان دهنده تعداد واحدهای حرارتی (BTU) یا توان خنک کننده است که برای هر وات برق مصرف شده توسط دستگاه تولید می‌شود. به‌طور کلی هرچه مقدار EER بیشتر باشد کولر گازی کارآمدتر است و میزان مصرف انرژی کمتری دارد. انتخاب کولرهای گازی با EER بالا می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست کمک کند.

فیلترهای Pure و چندگانه

به منظور بهبود کیفیت هوا و تصفیه آن از ذرات مضر و آلودگی‌ها از فیلترهای چندگانه و Pure در کولرهای گازی استفاده می‌شود. این نوع فیلترها عملکرد چندگانه دارند و می‌توانند انواع آلودگی‌ها، ذرات معلق، باکتری‌ها، ذرات آلرژی زا و بوهای نامطبوع را از هوا  حذف کنند. این عملکرد باعث بهبود کیفیت هوا، جلوگیری از بیماری‌های ناشی از هوای آلوده و راحتی و سلامت شما می‌شود.

میزان صدا

 از مزیت‌های کولر گازی نسبت به کولر آبی کم صدا بودن آن است. بنابراین اگر یک کولر گازی پر سر و صدا باشد اصلا مناسب نیست. پس در کنار سایر ویژگی‌هایی که در هنگام خرید باید به آن‌ها دقت کنید، کم صدا بودن آن است. کولرهای گازی با صدای داخلی کمتر از 51 دسی بل در دسته کولرهای گازی کم صدا قرار می‌گیرند. 

پنل با طراحی زیبا

از موارد دیگری که در هنگام خرید کولر گازی باید حتما به آن توجه داشته باشید، طراحی ظاهر پنل آن است. ظاهر پنل بسیار مهم است زیرا تنها قسمتی که پس از نصب یک کولر گازی می‌بینید پنل آن است و در نما و ظاهر خانه و محل کارتان بسیار تاثیرگذار است.

پرتاب باد و چند جهته بودن آن

پارامتر پرتاب باد یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کولر گازی است به این معنا که یک کولر تا چه فاصله‌ای می‌تواند باد خنک را منتقل کند. هرچه میزان پرتاب باد بیشتر باشد کارایی کولر گازی بیشتر است. کولر گازی با پرتاب باد حداقل 10 متر بسیار مناسب و کارآمد است. نکته مهم دیگر در این زمینه چند جهته بودن پرتاب باد است. برخی از کولرهای گازی فقط می‌توانند باد را به بالا و پایین هدایت کنند و برخی دیگر قابلیت پرتاب باد به سمت چپ و راست را هم دارند.

سیستم توربو

 سیستم توربو به منظور سرعت بخشیدن به خنک شدن محیط در نظر گرفته شده‌است. در حالت توربو در حین گرمایش و سرمایش، کمپرسور بدون توجه به دمای محیط به مدت 30 دقیقه بی وقفه کار می‌کند و پس از این مدت دستگاه از حالت توربو خارج شده و به حالت عادی برمی‌گردد.

حالت خواب راحت (Good Sleep)

حالت شب و یا خواب راحت برای آرامش شما در طول شب طراحی شده‌ است. در این حالت با تنظیم دمای محیط به صورت تدریجی و به آرامی بدن شما به تغییرات دما عادت می‌کند و خواب راحت‌تری در طول شب خواهید داشت.

طول عمر و گارانتی

 یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید گارانتی کولر گازی است. کولرهای گازی بدون ضمانت و گارانتی ممکن است فاقد گاز مبرد و یا لوله‌های مسی باشند که در این صورت علاوه بر هزینه خرید و نصب باید مخزن گاز مبرد و لوله را هم خریداری کنید که این‌ها خود هزینه‌های مازاد زیادی برای شما در پی خواهند داشت.

سایر ویژگی‌های کولر گازی

 قابلیت‌های ویژه دیگری می‌توان به فیلتر ضد پشه، تایمر جهت روشن و خاموش شدن در ساعت‌های مشخص، تکنولوژی نانو سیلور برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها و تکنولوژی حالت آرام (Quiet Mode) برای کاهش میزان صدای دستگاه اشاره کرد.

جمع بندی

کولر گازی هم مانند سایر وسایل الکترونیکی و سایر تکنولوژی‌ها دارای محاسن و معایبی نیز هست اما به طور کلی در جهت افزایش رفاه بهبود سطح زندگی به کار گرفته می‌شود. امروزه برندهای مطرحی در ایران کولر گازی تولید می‌کنند که با خیال راحت و با گارانتی و ضمانت می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از تی سی ال، ایران رادیاتور، پاکشوما، امرسان، جی پلاس و غیره. با همه توضیحاتی که داده شد انتخاب با شماست که چه مدل و با چه امکاناتی را خریداری می‌کنید. امیدواریم که این مقاله به شما در جهت انتخاب درست و دقیق کمک کرده باشد.

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.