چای‌ ساز پیرکس بهتر است یا استیل؟

چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در فرهنگ ایرانیان، پای ثابت دورهمی‌های ماست و در هر خانه‌ای حضوری پر رنگ دارد. در عصر حاضر که زمان نقش مهمی در زندگی همه ما ایفا می‌کند، سماور و کتری‌های روگازی جای خود را به چای‌ سازهای برقی داده اند. چای‌ساز، به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، چای خوش طعم و خوشبو تهیه کنید. چای‌ سازها در انواع و جنس‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و انتخاب از میان آن‌ها ممکن است کار دشواری باشد. در این مقاله به مقایسه دو نوع رایج چای‌ساز، یعنی چای‌ سازهای استیل و پیرکس خواهیم پرداخت. با بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک، قصد داریم به شما کمک کنیم تا انتخاب مناسبی داشته باشید. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا بتوانید چای‌ ساز مناسب را انتخاب کنید.

انواع چای‌ ساز

چای ساز دم آور و چای ساز استندی

به طور کلی چای سازها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: چای‌ سازهای دم‌آور و چای‌ سازهای استنددار. هر کدام از این مدل‌ها با داشتن طراحی متفاوت، طرفداران خاص خود را دارند. باتوجه ویژگی‌ها،  هریک می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. از این رو هر یک از این مدل‌ها و جنس آن‌ها را به تفکیک بررسی خواهیم نمود.

چای‌ ساز دم آور

این مدل چای‌ سازها شامل یک کتری و یک قوری هستند که به طور مستقیم روی هم قرار می‌گیرند. عملکرد این چای‌سازها مشابه سماور است، به این صورت که قوری بر روی کتری قرار می‌گیرد و به وسیله حرارت بخار آب، چای دم می‌کشد. این روش، به چای عطر و طعم خاصی می‌بخشد که یادآور طعم چای با سماور است. حرارت ملایم بخار آب باعث می‌شود تا چای به آرامی دم کشیده و طعم و عطر دلپذیری به ارمغان می‌آورد.

چای‌ ساز استندی

این نوع چای‌ سازها شامل یک پایه یا استند به همراه کتری و یک قوری هستند که هر دو بر روی یک پایه قرار می‌گیرند. در این مدل المنت موجود در صفحه استند، وظیفه گرم کردن آب و دم آوردن چای را به عهده دارد. چای‌ سازهای استنددار به دلیل عملکرد سریع و کارآمد، توانایی آماده کردن چای تازه و خوش طعم را در کوتاه‌ترین زمان دارند. با این حال باید مراقب باشید که چای بیش از حد روی استند نماند زیرا ممکن است باعث جوشیدن و تغییر طعم چای شود. کتری یا مخزن آب در چای‌ ساز، یکی از اجزای اصلی و مهم است زیرا به طور مستقیم با آب در تماس است و جنس آن می‌تواند تاثیر زیادی بر طعم و کیفیت آب داشته باشد. در حال حاضر، جنس مخزن آب چای‌ سازها عمدتا شیشه‌ای و یا استیل است و انتخاب جنس مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت و طعم چای داشته باشد.

چای‌ ساز پیرکس

چای ساز پیرکس

چای‌ سازهای پیرکس از جنس شیشه‌های مقاوم به حرارت ساخته شده‌اند و به دلیل طراحی زیبا و شفافشان محبوب هستند. این نوع چای‌ سازها به راحتی به شما امکان می‌دهند تا فرآیند جوش آمدن آب را مشاهده کنید اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که شیشه در برابر آهک و مواد معدنی موجود در آب مقاوم است بنابراین این مواد به جای جذب به دیواره‌های شیشه‌ای، به صورت لایه‌ای بر روی سطح آب جمع می‌شوند و ممکن است باعث کدر شدن رنگ چایی شود. بنابراین برای تهیه چای با طعم و کیفیت مطلوب، علاوه بر کیفیت آب، باید به جنس چای‌ ساز نیز توجه داشته باشید.

مزایای چای‌ ساز پیرکس

  • مشاهده فرآیند جوش آمدن آب و دم‌ کشیدن چای
  • عدم تاثیر بر طعم چای
  • تمیز کردن آسان

معایب چای‌ ساز پیرکس

  • شکننده بودن و آسیب‌پذیری در برابر ضربه
  • حساسیت نسبت حرارت و احتمال ترک خوردن
  • عایق حرارتی کمتر و کم دوام در برابر تغییرات دمایی
  • وزن زیاد

چای‌ ساز استیل

چای ساز استیل

بدنه این چای‌ سازها از جنس استیل است. در مقایسه با شیشه، چای‌ سازهای استیل دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. استیل به دلیل خاصیت ضد زنگ و مقاومت در برابر مواد معدنی، مانع از تشکیل لایه‌های آهکی بر روی آب می‌شود. این ویژگی به حفظ طعم اصیل چای کمک می‌کند. با این حال، آهک و مواد معدنی ممکن است به مرور زمان بر روی کف و دیواره‌های کتری انباشته شوند و کارایی دستگاه را کاهش دهند. این امر به نوبه خود باعث افزایش زمان جوشیدن آب و کاهش عملکرد چای‌ساز می‌شود.

مزایای چای‌ ساز استیل

  • دوام بالا
  • مقاوم در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر ضربه

معایب چای‌ ساز استیل

  • گرم و سرد شدن سریع بدنه
  • عدم مشاهده داخل چای‌ساز
  • داغ شدن بیش از حد بدنه
راهکارهایی برای از بین بردن رسوب کتری

مقایسه انواع چای‌ ساز استیل و پیرکس

چای‌ ساز پیرکس یا استیل؟ این سوالی است که بسیاری از خریداران هنگام انتخاب چای‌ ساز با آن مواجه می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به نیازها و اولویت‌های خود، هریک از آن‌ها را انتخاب کنید. در این‌ قسمت به بررسی و مقایسه ویژگی‌های کلیدی چای‌ سازهای استیل و پیرکس می‌پردازیم تا به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کنیم.

  • مقاومت در برابر حرارت: چای‌ سازهای استیل و پیرکس در برابر حرارت از مقاومت خوبی برخوردار هستند اما چای‌ ساز پیرکس در دماهای بالا آسیب‌پذیرتر است.
  • امکان مشاهده فرآیند جوش آمدن و دم‌آوری: در چای‌ سازهای پیرکس برخلاف چای‌سازهای استیل، امکان مشاهده این فرآیند وجود دارد.
  • انتقال طعم و مزه اضافی:  هر دو نوع هیچ طعم یا مزه اضافی به چای نمی‌دهند و کیفیت طعم چای را حفظ می‌کنند.
  • دوام: چای‌ ساز استیل به دلیل مقاومت در برابر ضربه و آسیب‌های فیزیکی طول عمر بیشتری دارند.
  • جذب رسوبات: چای‌ سازهای استیل، رسوبات آب را به خود جذب کرده که به مرور زمان باعث کاهش عملکرد دستگاه می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب بین چای‌ ساز پیرکس و استیل به عوامل مختلفی بستگی دارد. چای‌ سازهای پیرکس به دلیل ظاهر زیبا و امکان مشاهده فرآیند دم‌آوری، محبوب هستند. اما شکننده بوده و ممکن است لکه‌دار شوند. چای‌ سازهای استیل، بادوام و مقاوم هستند و چای را مدت بیشتری گرم نگه می‌دارند، اما ظاهر ساده‌تری دارند. به طور خلاصه، اگر به دنبال یک چای‌ساز زیبا و شیک هستید، پیرکس گزینه مناسبی است. اما اگر دوام و مقاومت برایتان مهم‌تر است، استیل انتخاب بهتری خواهد بود. عوامل دیگری مانند بودجه، اندازه و امکانات اضافی نیز در انتخاب نهایی موثر هستند. بهتر است قبل از خرید، مدل‌های مختلف را مقایسه کرده و نظرات کاربران را مطالعه کنید. با انتخاب آگاهانه، لذت نوشیدن چای را دو چندان کنید. ممنون که همراه ما بودید!

حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.