کدام یک از پنل‌ های تلویزیون با کیفیت ترند؟ مقایسه پنل‌ های VA، IPS و TN

در هنگام خرید تلویزیون، به احتمال زیاد با پنل تلویزیون برخورد کرده‌اید. تقاضای بالای این دستگاه که عضو ثابت هر خانه و حتی ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و … است، موجب شده تا تولیدکنندگان، پی‌در‌پی در تلاش برای افزایش کیفیت پنل‌های تلویزیون باشند، در نتیجه انتخاب تلویزیون‌ها کمی پیچیده‌تر و سخت‌تر شده و به سادگی گذشته نیست و باید با دقت بیشتری انجام شود، پس با ما همراه باشید تا با این پنل‌ها آشنا شوید.

پنل IPS (In-Plane Switching)

پنل IPS از معروف‌ترین پنل‌های موجود در صفحه نمایش است که از آن بر روی موبایل، لپ‌تاپ، مانیتور و تلویزیون‌های خانگی استفاده می‌شود. نمایشگرهایی با پنل‌های IPS  از نظر نوع تکنولوژی شبیه به باقی ‌LED ها هستند و تفاوت در نحوه چیدمان مولکول‌های کریستال مایع در آن‌هاست که به صورت افقی است و اصطلاحا  In-Plane Switching  است. پنل IPS دقت رنگ بسیار بالایی دارد و در مانتیورهای حرفه‌ای که طراحان گرافیک از آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان پراکندگی نور در آن بسیار کم می‌باشد، در نتیجه زاویه دید بسیار خوبی دارد. در اکثر تلویزیون‌های با پنل IPS زاویه دید 36 درجه است، یعنی تا زاویه 36 درجه ما شاهد تغییر و کاهشی در میزان درخشندگی تصاویر نیستیم. پنل IPS به پنل ضد ضربه نیز شناخته می شود، زیرا چیدمان زیر پیکسل‌ها در این پنل به گونه‌ای است که در مقایسه با سایر پنل‌ها مقاومت بیشتری در برابر ضربه از خود نشان می‌دهند و این می‌تواند یکی از دلایل محبوبیت پنل IPS باشد. از ویژگی‌های منفی که در مورد این پنل‌ها گفته می‌شود این است، برای نمایش تصویر از برخی زوایا ممکن است تا حدی متوجه نور پس‌زمینه‌‌ی دستگاه و درخشش آن بشوید.

پنل VA (Vertical Alignment)

چینش کریستال در پنل‌های VA  بر خلاف IPS  به شکل عمودی است و در واقع به صورت Vertical Alignment می‌باشد. این پنل ترکیبی از  ویژگی‌های پنل IPS و TN است. دقت رنگ‌ این پنل نسبت به پنل TN بسیار بیشتر بوده ولی در مقایسه با IPS کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. در این پنل‌ها یکنواختی رنگ سیاه (Black Uniformity)  نسبت به  IPS  بیشتر است و درنتیجه می‌توان رنگ مشکی را عمیق‌تر و یکنواخت‌تر مشاهده کرد. زاویه دید در پنل VA به میزان 20 درجه است.  زمان پاسخ‌گویی در پنل VA از  هر دو پنل IPS و TN بیشتر است، پس برای تجربه حرفه‌ای بازی چندان گزینه مناسبی نیست. روشنایی در این پنل‌ها در زوایای متفاوت ثابت نیست، البته این موضوع مشکلی برای نمایش تصویر به‌وجود نمی‌آورد.

پنل TN (Twisted Nematic)

این نوع پنل‌ها جز اولین فناوری ساخت تلویزیون‌های صفحه تخت بوده‌اند که در واقع Twisted Nematic می‌باشد. در پنل‌های TN مولکول‌های کریستال مایع میان دو ورقه شیشه‌ای که به صورت عمودی چیده شده است، قرار گرفته. این نوع از پنل‌ها بسیار پرکاربرد بوده و در لپ‌تاپ‌های میان رده نیز استفاده می‌شود و دلیل پرکاربرد بودن این پنل، در ابتدا قیمت پایین آن است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها به منظور کاهش هزینه نهایی محصول خود از پنل TN استفاده می‌کنند. باید دقت داشت که پایین‌ بودن قیمت این پنل به ‌معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنل TN پشتیبانی از Refresh Rate یا همان سرعت نوسازی بالای 60 هرتز است همچنین علاوه بر Refresh Rate، زمان پاسخ‌گویی مانیتورهای با صفحه نمایش TN بسیار کمتر از IPS و VA است از همین رو بسیار مورد توجه گیمرهاست . از نکات منفی این نوع پنل‌ها می‌توان گفت که زاویه دید محدودتری نسبت به دو پنل دیگر دارند و از نظر طیف نمایش رنگ‌ها و واقعی بودن رنگ‌ها از دو نوع دیگر ضعیف‌تر هستند.

کدام یک از پنل‌های بالا را برای خرید انتخاب کنم؟

نمایشگرهای IPS، زاویه و میدان دید گسترده‌تری دارند و همچنین با تغییر زاویه دید بیننده، کیفیت تصویر در این نوع تلویزیون‌ها حفظ خواهد شد. به دلیل ساختار این نوع نمایشگر، رنگ‌ها طبیعی‌تر دیده می‌شود از طرفی پنل‌های VA، کنتراست و دقت رنگ بسیار بالایی دارند. این نمایشگرها نسبت به پنل‌های TN می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نمایش دهند. نمایشگرهای TN با نرخ تازه‌سازی تصویر 240 هرتزی و زمان پاسخگویی فرکانسی بالایی که دارند؛ گزینه مناسبی برای گیمر‌های حرفه‌ای هستند.

کالای خونه
دیدگاه کاربران
بدون دیدگاه
  • خالد کارونی پیر 11 خرداد 1401 / 10:38

    سلام
    مقاله خیلی مفیدی بود
    من جدید تلویزیون ips الجی خریدم و خیلیم راضیم. بنظرم پیشرفت تکنولوژی باعث شده که اختلاف فناوری ها خیلی کم بشه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.